Hvem skal være den 15. modtager af prisen som Årets Leder?

Nu løftes sløret før, hvem der i år er kandiater til at modtage Danmarks fornemste lederpris. Prisen som Årets Leder uddeles for 15. gang, og det sker torsdag den 24. november på konferencen Ledelsens Dag i København. Årets Leder 2016 kan træde ind i et ærefuldt selskab af prismodtagere, som blandt andre tæller Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp, Lakridskongen Johan Bülow og oberst Kim Kristensen.

De fem kandidater til Årets Leder

De fem kandidater til prisen som Årets Leder 2016 er:

• Direktør i Børnecancerfonden Marianne Benzon Nielsen, 55 år. Siden hun i 1984 som sygeplejeelev havde sit første møde med kræftsyge børn og deres familier, har hun viet det meste af sit arbejdsliv til børn med cancer. Det er sket på Rigshospitalets børnekræftafdeling og som leder af Ronald McDonald Hus, der ligger i forbindelse med hospitalet og tilbyder indkvartering til familier til et livstruet barn. Hun tiltrådte i Børnecancerfonden i marts 2008. Fire ud af fem børn overlever deres kræftsygdom, og fondens mål er, at alle børn skal overleve til et godt liv fri for bivirkninger.
  • CEO for Royal Unibrew Henrik Brandt, 61 år. Siden han satte sig i direktørstolen i bryggeriet med hovedsæde i Faxe, er det med blandt andet frasalg af dårlige forretningsdele og rebranding af bryggeriets øl lykkedes at vende en truende konkurs til en succeshistorie. Seneste årsregnskab viste en rekordomsætning på over seks milliarder kroner, og Henrik Brandt kom tidligere på året på top tre i en vurdering af topcheferne i 50 børsnoterede virksomheder. Han er uddannet cand.merc. og MBA fra Stanford University i Californien.
  • Arkitekt og leder af arkitektgruppen og tegnestuen Bjarke Ingels Group (BIG) med kontor i både New York og København Bjarke Ingels, 42 år. Som arkitekt har han vundet det ene prestigefyldte projekt efter det andet rundt omkring i verden – lige fra Googles hovedsæde og den fjerde bygning, der skal erstatte tvillingetårnene i New York, over Søfartsmuseet i Helsingør til nogle af de mest fremtrædende bygninger i Ørestaden i København. Bjarke Ingels er uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole. Tidligere på året kom han på det amerikanske nyhedsmagasin Time Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.
  • Kommunaldirektør i Helsingør Stine Johansen, 41 år. Hun blev udnævnt til kommunaldirektør i den nordsjællandske kommune i marts 2015. Stine Johansen har blandt andet erfaring fra Grønland, hvor hun i perioden 2009-2013 var ansat som kommunikationsdirektør og siden fungerende kommunaldirektør i Sermersooq, der er Grønlands hovedstadskommune omfattende blandt andet Nuuk. Hun er uddannet cand. mag. i visuel kultur og MBA fra Henley Business School. I starten af året blev hun af ugebrevet Mandag Morgen udpeget som en af 10 kvindelige ledere i det offentlige, der shiner mest og går nye veje til inspiration for andre.
  • CEO i Vestas Anders Runevad, 56 år. Han satte sig i chefstolen hos vindmølleproducenten i 2013 efter en lang karriere hos Ericsson. Det er lykkedes Anders Runevad på få år at vende Vestas´ milliardunderskud til et stort overskud. I august i år præsenterede Vestas et kanonregnskab med en stigning i omsætning på 46 procent sammenlignet med året før. Siden han overtog posten, er Vestas´ aktier steget med 282 procent. Svensk fødte Runevad har en Master of Science og en MBA fra universitet i Lund.

Formanden for Lederne Svend Askær mener, at der er tale om det måske stærkeste og mest alsidige felt af kandidater i kåringens 15-årige historie.

- Uanset, om der er medgang eller modgang i virksomheden, om der skal hyres eller fyres, og om der skal eksekveres, tænkes langsigtet eller tænkes kreativt er der brug for dygtige, innovative ledere, som tager ansvar, udstikker retningen og er rollemodeller for så vel medarbejdere som lederkolleger. Igen i år har vi set rigtig mange bemærkelsesværdige eksempler på ledere, som gør en forskel både for deres virksomhed og medarbejdere. Det har derfor været svært at udvælge kandidaterne til ledelsesprisen mellem alle disse exceptionelt dygtige ledere, og jeg er meget spændt på, hvem af de fem nominerede prisen går til, siger Svend Askær.

Hvem, der den 24. november kan smykke sig med titlen som Årets Leder 2016, afgøres ved en afstemning blandt danske ledere på Ledernes hjemmeside, https://www.lederne.dk/ledelse-i-dag/aarets-leder-2016/stem-paa-aarets-leder-2016 Afstemningen starter i dag.

Komiteen, der har fundet frem til årets fem kandidater, består af finansminister Claus Hjort Frederiksen, headhunter og stifter af The Personal Business Plan Stephen Bruyant-Langer, professor på CBS Henrik Holt Larsen, koncerndirektør for ATP´s administrationsforretning Lilian Mogensen, direktør i Copydan BilledKunst Torben Gammelgaard, Ledernes formand Svend Askær og salg- og marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

De fem kandidater til Årets Leder

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær. Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere. Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen. - Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær. Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere. - Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det privat

Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere9.6.2018 10:03pressemeddelelse