Hvem har fortjent betonbranchens Oscar?

Det er 40 år siden, at Betonelement-Prisen første gang blev overrakt, og nu er der igen åbent for at indstille byggerier i særklasse. Prisen gives som anerkendelse af en talentfuld og god arkitektonisk anvendelse af betonelementer i et byggeri

Nu er der åbent for at indstille byggerier, hvor betonelementer er anvendt på en unik og særlig måde. Alle kan indstille kandidater til Betonelement-Prisen frem til den 15. oktober ved at sende billeder og en kort beskrivelse af projektet til pny@danskbyggeri.dk.

Vinderen får 75.000 kr.
Betonelement-Prisen er stiftet af Betonelement-Foreningen og blev første gang overrakt i 1978. Prisen gives som en anerkendelse for at anvende betonelementer i et byggeri på højt arkitektonisk niveau. Med Betonelement-Prisen følger 75.000 kroner, der sponseres af Aalborg Portland, en plakette til bygherren til indmuring samt en indrammet lærredsgengivelse af plaketten til arkitektfirmaet.

Med præsentationen af Utzon-statuetten på Jørn Utzons 90-års fødselsdag den 9. april 2008, blev Betonelement-Prisen for alvor beriget med glimmer og stjernestøv. Betonelement-Prisen kan nemlig i dag uddeles sammen med Utzon-statuetten, hvis dommerkomitéen mener, at den vindende arkitekt fortjener den højeste anerkendelse for ypperligt betonelementbyggeri både i Danmark og i udlandet.

Dommerkomitéen i 2019 består af Kent Martinussen, arkitekt og adm. direktør i Dansk Arkitektur Center og formand, Peter Thorsen, adm. direktør, partner og arkitekt MAA, Lundgaard & Tranberg, Bente Scavenius, kunsthistoriker, mag. art. og Christian Cold, arkitekt MAA, entasis.

Vinderen afsløres 28. marts 2019
Betonelement-Prisen er er igennem tiden blev overrakt til en lang række fremragende danske arkitekter, heriblandt Bjarke Ingels, Jan og Jørn Utzon, Signe & Christian Cold og Lene Tranberg. Betonelement-Prisen og Utzon-statuetten gik i 2017 til Mette Tony og Mads Bjørn Hansen for deres transformation af Frihavns Tårnet - en gammel DLG-kornsilo i Nordhavn - til et bæredygtigt boligbyggeri af høj arkitektonisk kvalitet.

Betonelement-Prisen og Utzon-statuetten overrækkes ved en stor prisfest i Dansk Arkitektur Center den 28. marts 2019, hvor også Bæredygtig Beton Prisen og In-situ Prisen uddeles.

Chefkonsulent for Betonelement-Foreningen i Dansk Byggeri Pernille Nyegaard, telefon 61 92 82 15, pny@danskbyggeri.dk
Kommunikationsrådgiver Stine Bo Christensen, telefon 53 37 01 36, sbc@danskbyggeri.dk

Billeder

Jørn-Utzon-Statuetten fra 2017. Designet af Jørn Utzon, Jan Utzon og Betonelement-Foreningen, forår 2008. Foto: Ricky John Molloy