Finansforbundet siger nej til hovedorganisationsfusion

Finansforbundet stemmer nej til det oplæg til ny hovedorganisation, der ligger i fusionsplanerne mellem LO og FTF. Det står klart efter ekstraordinært repræsentantskabsmøde i dag, tirsdag d. 13. marts.

'Vi ser frem imod en vigtig kongres i FTF d. 13. april, hvor der som bekendt samtidig tages stilling til spørgsmålet på en tilsvarende kongres i LO. I den proces har det været vigtigt for os med en solid drøftelse med baglandet, for det er et helt væsentligt spørgsmål for os som fagforening. Vi har været helt åbne omkring vores linje hele vejen. De fusionsplaner, der lægges op til, er simpelthen vanskelige​ for vores medlemmer at se sig selv i, og det er naturligvis et kardinalpunkt for os', siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Finansforbundets repræsentantskab drøftede spørgsmålet i dag i Finansforbundets lokaler i København frem mod kongressen i FTF i Odense d. 13. april, hvor der skal stemmes om fusionen. Der var fuld enighed om, at Finansforbundets delegerede siger nej til de fusionsplaner, der foreligger.

'Der er en række elementer i oplægget, som vi ikke kan tilslutte os, og det har vi i dag fået bekræftet. Den foreslåede fusion skaber i vores optik ikke en hovedorganisation, der favner hele arbejdsmarkedet og i særdeleshed medlemmer med en lang videregående uddannelse. Fusionen vil heller ikke skabe en hovedorganisation, der arbejder tilstrækkeligt partipolitisk bredt, og så tages der ikke afgørende hensyn til de bestemmelser, der er gældende for hovedaftaler uden for DA/LO-området. Alle sammen elementer, der har været væsentlige for vores bagland, og som altså gør, at vi lægger op til at stemme nej ved kongressen i næste måned', siger Kent Petersen.

Finansforbundet træder ud af FTF/LO-fusion6.6.2018 14:34pressemeddelelse

På et ekstraordinært landsmøde i dag d. 6. juni har Finansforbundet besluttet at udtræde af FTF i forbindelse med den forestående fusion med LO, der træder i kraft ved årsskiftet. ’På helt centrale områder finder vi ikke det rigtige match mellem vores medlemmer og den nye hovedorganisation, og derfor har vores landsmøde besluttet, at vi ikke bliver en del af fusionen’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet