Hvad har brøleaben, tigermissen og dansetrolden til fælles? Svaret handler om alkohol og kræft

Alkohol gør noget ved os. Når vi har fået et par genstande indenbords, bliver mange af os mere snakkesalige, nogle er ikke til at hive væk fra dansegulvet, og andre bliver pludselig ekstra charmerende – synes de selv. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ sætter i en ny indsats fokus på, hvad alkohol gør ved os, og bag den humoristiske indpakning gemmer sig et alvorligt budskab: Uanset hvilken type du bliver, når du drikker alkohol, så øger alkohol risikoen for kræft.

Vi kender det nok allesammen. Der sker noget med os, når vi drikker alkohol. Under sloganet ’Alkohol gør noget ved os’ peger ’Fuld af liv’-kampagnen på fem forskellige typer, som mange nok kan identificere sig med, når de drikker lidt for meget:

• Dansetrolden, der ikke er til at stoppe på dansegulvet og giver den gas med en række improviserede moves
  • Brøleaben, der bare bliver ved med at ryste historier ud af ærmet, som hele selskabet absolut skal høre
  • Blunderen, der får helt utroligt tunge øjenlåg efter et par genstande, og som man kan finde sovende de mærkeligste steder
  • Tigermissen, der bliver usædvanligt kælen og får et listigt glimt i øjet, så snart promillen stiger
  • Humørsvingeren, der det ene øjeblik er ved at gå i opløsning af tårer, og i det næste flækker af grin over noget helt uforklarligt

Typerne præsenteres i hver deres film, der har samme konklusion: Uanset hvad alkohol gør ved os, så er der én ting vi alle har til fælles - og det er, at alkohol øger risikoen for kræft. Du kan nedsætte din risiko for syv kræftformer, hvis du drikker mindre.

I ’Alkohol gør noget ved os’ oplyser ’Fuld af liv’-kampagnen om, at alkohol øger risikoen for kræft, men det alvorlige budskab har fået en humoristisk indpakning, der, ifølge Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden, forhåbentlig vil fange danskernes opmærksomhed.

-Alkohol er for mange forbundet med fest og hygge, og vi er ikke ude på at ødelægge den gode stemning. Vi håber, at danskerne vil kunne genkende sig selv i filmene, få et smil på læben, og så alligevel tænke over budskabet efterfølgende, så de tager hånd om sig selv - og ikke mindst deres børn og unge, siger Mette Meldgaard.

Danskerne bliver især brøleaber, når de drikker alkohol

I en spørgeskemaundersøgelse blandt 954 voksne danskere, der drikker alkohol, angiver 28 pct, at de bedst kan identificere sig med brøleaben –typen, der snakker lidt for meget.

Tallene viser også, at mænd og kvinder reagerer forskelligt med alkohol i blodet. Flere kvinder end mænd får lyst til at springe ud på dansegulvet og følge musikkens rytmer, og flere mænd end kvinder angiver, at de bliver meget snaksaglige – og dermed kan identificeres som brøleaber.

Kræftrisikoen er fællesnævneren

Trods vores forskellige måder at agere på med alkohol i blodet, har vi allesammen det til fælles, at alkohol øger risikoen for kræft. Og det er faktisk ny viden for mange.

-Vi har i en spørgeskemaundersøgelse spurgt 3.000 voksne danskere om, hvilke sygdomme, alkohol øger risikoen for. Kun 22 pct. svarer kræft. Vi håber, at ’Alkohol gør noget ved os’ kan være med til at løfte danskernes kendskab til sammenhængen mellem alkohol og kræft, siger Peter Dalum, der er projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.

Alkohol øger risikoen for 7 forskellige kræftformer, men holder du dig til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser og drikker max 7 genstande om ugen som kvinde og max 14 genstande om ugen som mand, har du en lav risiko for sygdom – herunder kræft – som følge af dit alkoholforbrug.

Se mere om kampagnen ’Alkohol gør noget ved os her’: www.alkohologkræft.dk

---------------------------------------------------

Om undersøgelserne

Festens typer

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne har spurgt 1.109 danskere i alderen 18 år og derover, om hvilken af de fem typer, de bedst kan identificere sig med, når de drikker alkohol. Data er vejet på køn, alder, region, uddannelse og partivalg ved folketingsvalget i 2015. Data er indsamlet af analysebureauet Kantar Gallup d. 6.-10. oktober 2017.

Der var 155 respondenter, der angav, at de ikke drak alkohol. De blev ekskluderet fra analyserne, der dermed indeholdt svar fra 954 danskere.

Kendskab til, at alkohol øger risikoen for kræft

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har givet 3.000 18-74-årige en række spørgsmål vedr. alkohol – herunder sammenhængen med kræft. Undersøgelsen er nationalt repræsentativ i forhold til køn, alder og region, og data er indsamlet af analysebureauet Voxmeter i september-oktober 2017.

Alkohol er sundhedsskadeligt – og kræftfremkaldende

Indtagelse af alkohol er forbundet med over 60 forskellige sygdomme, øget risiko for ulykker og over 3.000 årlige dødsfald. Alkohol har siden 1988 været på WHO’s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende for mennesker. Alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer og hvert år får mindst 1.800 danskere kræft på grund af alkohol. Det svarer til 5 pct. af alle kræfttilfælde.

Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, man drikker. Men hvis du holder dig til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser på max 7 genstande om ugen for kvinder og max 14 for mænd, har du en lav risiko for sygdom pga. dit alkoholforbrug.

I 2013 var der knap 1 million danskere, der drak over Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser, mens knap 400.000 drak over højrisikogrænserne på 14 genstande om ugen for kvinder og 21 genstande om ugen for mænd.

Indsatsen ’Alkohol gør noget ved os’

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden sætter i en ny indsats fokus på danskernes manglende viden om sammenhængen mellem alkohol og kræft. Med sloganet ’Alkohol gør noget ved os’ lægger indsatsen vægt på, at de fleste danskere drikker alkohol, og at vi påvirkes på forskellig vis, når vi drikker alkohol: Nogle finder dansegulvet før alle andre, nogle bliver meget søvnige, nogle bliver meget følelsesladede, nogle bliver ekstra kække og selvsikre, og nogle kommer til at snakke lidt for meget. Budskabet i indsatsen er, at uanset hvad alkoholen gør ved dig, så kan du nedsætte din risiko for syv forskellige kræftformer, hvis du drikker mindre.

Læs mere om indsatsen her: www.alkohologkræft.dk.

Indsatsen er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne med støtte fra Sundhedsstyrelsen. ’Fuld af liv’-kampagnen arbejder for at udskyde alkoholdebuten og nedsætte alkoholforbruget blandt unge i Danmark. Målgruppen for indsatsen ’Alkohol gør noget ved os’ er voksne danskere, og det er håbet, at et øget kendskab til sammenhængen mellem alkohol og kræft vil få de voksne til at drikke mindre. Når voksne tager ansvar for deres eget alkoholforbrug kan det have en positiv effekt på alkoholforbruget hos deres børn.

Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’: pd@cancer.dk / tlf. 3525 7570 / 3038 1502

Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 2058 5645