Radio LOUD

HVAD ER DET DER SKER I STIGE?

Stige Starseed - nyt sci-fi-lyddrama fra Mungo Park og LOUD

Graver man lidt, vil man finde ud af, at den lille relativt upåagtede by Stige, der ligger nordøst for Odense, gemmer på en del mystiske begivenheder. Tidligere gik der rygter om, at sår heler langsommere på Stige Ø og i 1960'erne rasede en række uforklarlige brande. Der er gennem tiden taget flere billeder af uidentificerede flyvende objekter. Og Odense og omegn er det sted i Danmark, hvor flest mennesker hævder at have haft kontakt med udenjordiske væsener og personer, der stammer fra stjerner langt ude i rummet. Nogle af dem kalder sig starseeds.

Stige ligger i et rødligt skær fra de mange gartnerier, der indrammer byen, og en opsigtsvækkende rapport fra 1982 fortæller om en 15-årig dreng, der under en cykeltur har set nogle skabninger gå rundt og samle ting i nærheden af gartnerierne. I rapporten beskrives drengen som troværdig.

Velkommen til Stige Starseed – nyt sci-fi-drama fra Mungo Park og LOUD.

Stige Starseed tager udgangspunkt i fortællingen om Mimi, der i 2007 er i gang med at lave en podcast om sin mystiske barndomsby, Stige, og er skrevet af dramatikeren Nanna P. Tüchsen. Hun er stor fan af tv-serien X-files og er inspireret af Flyvevåbnets UFO-rapporter, der for nogle år siden blev offentliggjort.

- Jeg genkendte postnummeret 5270 fra flere af Flyvevåbnets rapporter. Det er postnummeret på Stige, hvor min mors side af familien er fra, og hvor jeg er kommet hele mit liv. Det gjorde mig nysgerrig, at det nærmest virkede som om, at Stige var et vindue til universet - som en artikel, jeg læste senere, lød - og jeg blev særligt interesseret i en af rapporterne om en 15-årig dreng. Undervejs stødte jeg også på de her starseeds, som er mennesker, der mener, at de stammer fra andre planeter, og jeg stødte på flere communities og personer, der mente ikke bare at have set ufoer, men også mødt rumvæsener.  Det store spørgsmål, der begyndte at trænge sig på, var egentlig ikke, om der findes liv, eller om vi virkelig stammer fra stjernerne, men i højere grad hvorfor vi egentlig er så fascinerede af tanken om liv i det ydre rum. Fordi vi savner nogle at spejle os i, fordi vores egen verden skræmmer os, eller fordi vi selv føler os fremmede? Derfra begyndte jeg at digte, fortæller Nanna P. Tüchsen om sit arbejde med Stige Starseed.

Stige Starseed-podcasten på 11 episoder er blevet til i et samarbejde mellem teatret Mungo Park, produktionsselskabet Kontrafej og LOUD.

Medvirkende:

Wahid Sui Mahmoud, Olivia Joof Lewerissa, Roberta Hilarius Reichhardt, Magnus Haugaard Petersen, Lars Knutzon, Thanaa Mahmoud, Henrik Tüchsen og Nanna P. Tüchsen.

Stige Starseed kan downloades på loud.land og alle de gængse podcastplatforme.

Nanna P. Tüchsen blev uddannet dramatiker fra Den Danske Scenekunstskole i 2019. I januar 2020 havde hun premiere på sin første Mungo Park-forestilling, den anmelderroste ’De Hovedløse’, om De Gule Veste i Frankrig. Siden har hun skrevet musikforestillingen 'Den Retfærdige Kriger’ om Irakkrigen og Anders Fogh Rasmussen med premiere i novemberpå Teater Grob. Nanna skriver netop nu på stykket 'Generation 9/11’ - en personlig fortælling om at være en 11-årig dansk immigrant i New York den 11. september 2001 - til Betty Nansen og Mungo Park.

Mungo Park er teatret på evig opdagelsesrejse. Beliggende i Allerød nord for København er det lille prisvindende teater med store armbevægelser kendt for konstant at udfordre og underholde sit publikum. Med 29-årige Anna Malzer som teaterdirektør siden 2018 oplever teateret endnu en gang stor anmelder- og publikumssucces.

Kontrafej er grundlagt i 2018 af komponisten Mathias Sørensen og den autodidakte radiofortæller Adrian Adler Petersen. Kontrafej debuterede på P1 med podcasten ’Et langsomt mord’, der modtog prisen for Årets Dokumentar/Feature ved Radiodays 2018, podcastprisen 2019 i kategorien Årets Fortælling og vandt sølv ved Prix Europa samme år. Kontrafej står også bag de anmelderroste, dramatiserede audiowalks ’Sundets Stilhed’ og ’Under Isen’.

Anne Bennike
Mail: anne@radioloud.dk
Tlf. 26624252

Information om Radio LOUD