Hvad betyder Dannebrog for danskerne i dag

Danmarks-Samfundet afholder i efteråret 2019 en essaykonkurrence med pengepræmier for elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Som en del af den stort anlagte event Dannebrog 800 vil Danmarks-Samfundet gerne høre de unges tanker om emnet ”Dannebrogs betydning for danskerne”.

– Dannebrog fejrer i 2019 800 års-fødselsdag. Dannebrog er et af de stærkeste og mest genkendelige symboler og er verdens ældste nationalflag. Vi mener, at det er de unge, som skal løfte betydningen af Dannebrog de næste 100 år, siger flagkonsulent og projektkoordinator i Danmarks-Samfundet Søren Cruys-Bagger og uddyber: – Vi har sendt information om konkurrencen til alle de faglige foreninger for skolens og ungdomsuddannelsernes relevante undervisningsfag. Både Danmarks Lærerforenings blad Folkeskolen og andre foreningsblade har bragt informationer om konkurrencen. Der er dog stadig plads til flere essays om Dannebrog, selv om mange elever allerede har indsendt meget spændende betragtninger om Dannebrog.

Søren Cruys-Bagger peger på, at Danmarks-Samfundet har brug for en tekst, der skal udgøre grundstenen i jubilæets kulturelle og alment dannende identitet. Gerne en tekst, der giver grundlag for indsigt og refleksion omkring betydningen af Dannebrog.

Præmierne for de tre bedste essays lyder på henholdsvis 7.500 kroner, 4.000 kroner og 2.500 kroner. Sidste frist for at indsende et essay er tirsdag den 1. oktober 2019.

Kontakt:
Leif Mortensen
Telefon 21923055
Mail: lm@mkmedier.dk

Eventet Dannebrog 800 år nåede det planlagte mål27.12.2019 09:45:33 CET | Pressemeddelelse

– Da Danmarks-Samfundet i 2016 begyndte at planlægge aktiviteter i forbindelse med Dannebrogs 800 års-jubilæum på Valdemarsdag 2019, blev det besluttet, at de forskellige projekter skulle bredes ud over hele jubilæumsåret, og at hele landet skulle inddrages, selv om hovedfejringen skulle finde sted i København. Alt sammen med det formål at gøre befolkningen i hele landet opmærksom på Dannebrogs 800 års-fødselsdag og Dannebrogs skiftende betydning gennem tiderne for vores historie og identitet. Det siger landsformand Erik Fage-Pedersen, der uddyber: – Med udgangen af 2019, hvor Danmarks-Samfundet med succes har stået i spidsen for en lang række aktiviteter, må vi konstatere, at vi til fulde har opnået vores mål. Dækningen i både de trykte og de elektroniske medier har været langt over det forventede, selvfølgelig kulminerende i dagene op til Valdemarsdag den 15. juni, der ifølge legenden er Dannebrogs fødselsdag. Vi har med held gjort et stort arbejde ud af også at involvere ungdommen g