Sort/Hvid

Hvad betød Berlinmurens fald for techno-musikken?

Del
Kan murens fald, 11. september, finanskrisen, #MeToo og Trump høres i musikken? Forestillingen ELECTRONIC udforsker historiske begivenheders påvirkning af klubmiljøet og den elektroniske musik. Det sker med livemusik af den elektroniske musiker Rumpistol og sangerinden Kill J.

”Vi dykker ned i klubmiljøet og den elektroniske musik de sidste 30 år. Fra ’89, hvor computeren knap fandtes og frem til i dag, hvor en algoritme kan sammensætte et salgssikkert hit. Påvirkningen fra den teknologiske udvikling kan jo direkte høres i den elektroniske musik. Modsat kan subkulturer, som er startet i klubmiljøet, også spores i større samfundsmæssige holdningsændringer. For eksempel i forhold til køn og seksualitet,” fortæller instruktør Erik Pold.

ELECTRONIC er en hybrid mellem en elektronisk koncert og en tidsrejse i en musikgenre og i et samfund, der har gennemgået en ekstrem udvikling de sidste tre årtier. Musikalsk, politisk og menneskeligt. 

Hvordan lyder ’89?

Hvad kenderegner lyden af 1989? Hvordan dansede man anderledes til techno i 90’erne end i dag? Hvad skete der med musikken, da hele verden stoppede med at trække vejret den 11. september 2001? Hvorfor har rave-kulturen og den elektroniske musik altid været tiltrækkende for minoriteter og marginaliserede grupper? Og hvornår er en fest politisk?

”Vi er gået nærmest videnskabeligt til værks. Vi har undersøgt: Hvilke trommemaskiner brugte man i 90’erne? Hvad er lyden af ’89? Hvordan kan man høre på musikken, at teknologien har udviklet sig? Vi skaber musikken med de tidstypiske instrumenter, så man vil kunne høre tiden i musikken,” fortæller Jens Berents Christiansen aka Rumpistol.

Publikum kommer med på klub i ELECTRONIC. Klubbens DJ’s er den elektroniske musiker Jens Berents Christiansen aka Rumpistol og den fremadstormende sangerinde Julie Aagaard aka Kill J. De står hver aften live på scenen. Sammen med tre skuespillere – Anton Hjejle, Pernille Koch og Tobias Shaw – tager de publikum med fra 1989 til i dag, hvor den hårde techno gør København kendt ude i den store verden. Det sker i en videoscenografi af den elektroniske musiks ikoniske visuals skabt af scenograf Rikke Juellund og videokunstner Helle Lyshøj. Manuskriptet er skrevet af Tomas Lagermand Lundme, der ligesom Erik Pold selv har dyrket klubmiljøet.

Forestillingen har premiere den 21. november på Sort/Hvid og skabes i samarbejde med Liminal.

HOLDET BAG ELECTRONIC

Medvirkende Anton Hjejle, Tobias Shaw og Pernille Kock

Musik RUMPISTOL (Jens Berents Christiansen) og KILL J (Julie Aagaard)

Instruktion Erik Pold

Manuskript Tomas Lagermand Lundme

Scenografi Rikke Juellund

Videodesign Helle Lyshøj

Lysdesign Mikkel Jensen

For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.Interview med Rumpistol og Kill J

Nøgleord

Kontakter

Pressekontakt / Anders Thrue Djurslev / ad@sort-hvid.dk / 25 11 47 02

Billeder

Download
Download
Billede fra prøvelokalet
Billede fra prøvelokalet
Download

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid
Sort/Hvid



Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Vi skaber performances, opera, ballet, skulpturer, talks og virtuelle værker, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. Teatret er ledet af den internationalt anerkendte dramatiker og instruktør Christian Lollike.

Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Hvem er bange for Pamela Anderson?12.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Og hvad gør Pamela Anderson bange? Baywatch-skuespilleren er den celebre hovedperson i en ny horrormusical af AKT1 på Sort/Hvid. Forestillingen spærrer det blonde ikon inde i et badedragtrødt rædselskabinet på scenen for at reflektere over vores tids angst for at være vulgær og overfladisk, uautentisk og fake. Med Pamela som historiens heltinde vil instruktør Niels Erling gøre op med årtiers underkendelse af popkulturens betydning for vor tids moralske forestillingsverden.

Kim Mejdahl graver sin kærlige far frem bag psykopaten25.10.2023 07:47:26 CEST | Pressemeddelelse

Kunstner Kim Mejdahl beskriver sig selv som en ”provinsbøsse fra den vestsjællandske arbejderklasse”. Med sit kommende installationsværk FRISKABTE, der tager udgangspunkt i hans eget liv, forsøger han at finde den kærlige far bagved ”psykopaten”, som Kim kunne finde på at kalde sin alkoholiserede og voldelige far i sine videodagbøger. Installationen åbnes den 16. november på Sort/Hvid. Temaet kredser om homoskam, alkoholmisbrug og dansk arbejderklasse. Han synes selv, at det mest ubehagelige ved hans opvækst er, at den er så almindelig i et Danmark, hvor mere end 100.000 børn ifølge Sundhedsstyrelsen vokser op med alkoholproblemer i hjemmet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye