Husstøvmider har haft kronede dage under Corona

COVID-19 har fået mange danskere til at svinge støvekosten lidt oftere end ellers, men en ny undersøgelse dokumenterer, at vi er alt for sløsede med hovedrengøringen. Det får antallet af husstøvmider til at stige voldsomt rundt om i de danske hjem.

54 procent springer væggene over, når de gør rent i hjemmet, viser ny undersøgelse fra Dyson.

Efter et år med hjemmearbejde og hjemmeskole trænger de fleste hjem til en ekstra overhaling. Den megen tid i hjemmet øger mængden af støv over alt i boligen, og det kan blandt andet være allergifremkaldende. Heldigvis viser en ny undersøgelse, at tre ud af fire har brugt mere tid på rengøring under pandemien, men den konkluderer samtidigt, at de færreste kommer ordentlig i dybden.

Ifølge undersøgelsen, som er gennemført af Dyson blandt 10.754 respondenter, er det typisk lofter, vægge, paneler, madrasser, gardiner og lampeskærme, der aldrig bliver rengjort. Over 40 procent af undersøgelsens deltagere svarer således, at de aldrig kommer rundt med støvsuger og rengøringsmidler på disse steder.

En sandsynlig forklaring er, at støvet på fx et gardin, en lampeskærm og i madrasser ikke er umiddelbart synligt for det menneskelige øje. Støv består af en kompleks kombination af mikroskopiske partikler, hvoraf en stor andel er hudflager fra mennesker. Hudflager er fødekilde for støvmider, som således har haft kronede dage under COVID-19.

Derfor er det ekstra vigtigt at gå i dybden med forårsrengøringen i år. Den bedste måde at komme støv og støvmider til livs er at støvsuge overflader og materialer ofte. Desuden anbefales det at vaske eller rense gardiner, tæpper, pudevår osv. med jævne mellemrum.

Her springer vi ifølge Dysons undersøgelse over med rengøringen:

63 procent støvsuger ikke deres lofter

54 procent springer væggene over

53 procent støvsuger ikke deres madrasser

49 procent rengør ikke fodpanelerne

49 procent rengør ikke hundekurven

48 procent støvsuger ikke lampeskærmene

43 procent tørrer ikke hylderne af

43 procent rengør ikke gardiner og persienner

40 procent støvsuger ikke deres trapper

38 procent rengør ikke brusebadet

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk