Huspriserne er nu over finanskriseniveau i 17 kommuner

Nye tal fra Boligsiden.dk viser, at salgsprisen på et hus i juni måned ikke kun er steget siden samme måned sidste år. De er også højere end for blot en måned siden i samtlige regioner. Det betyder, at 17 kommuner nu ligger over prisniveauet, inden boligboblen brast.

I juni måned kostede én kvadratmeter hus i Danmark i gennemsnit 13.976 kroner, og det er knap en procent mere end for blot en måned siden. Og ser man et år tilbage, er priserne på landsplan steget 4,3 procent. Både den månedlige og årlig prisstigning gør sig gældende i alle landets regioner, viser nye nøgletal fra Boligsiden.dk.

Væksten på markedet for villaer og rækkehuse gør, at huspriserne nu ligger over niveauet fra tiden lige inden finanskrisen i 17 ud af landets 98 kommuner. For tre år siden, i juni 2015, gjaldt det blot tre kommuner. Her lå Aalborg 8,6 procent over niveau, Skanderborg 1,9 procent over, mens huspriserne i København var 1,1 procent højere. I Aarhus havde priserne lige akkurat ramt niveauet fra før krisen.

”Når vi ser, at yderligere 14 kommuner er kommet over finanskriseniveau på blot tre år, skyldes det, at boligmarkedet har været særdeles aktivt i perioden. Det skyldes hovedsageligt den lave rente, og så har vi fået finanskrisen på tilpas lang afstand til, at vi for nogle år siden igen begyndte at tro på markedet,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk, og fortsætter:

”Fortsætter priserne med at vækste, kan vi forvente at få endnu flere kommuner med de kommende år. Lige nu ser vi et husmarked, hvor der er grønne tal i alle regioner, når vi ser på salgspriserne, og derudover kan vi se, at efterspørgslen fortsat er stor, i det salgstiden falder. På en måned er den på landsplan i gennemsnit blevet otte dage mindre.”

Prisstigninger udspringer fra de store byer
Ser man på, hvordan antallet af kommuner, der har krydset toppen, har udviklet sig, er der et klart mønster. Det er landets største byer, der hurtigst er kommet på fode igen efter finanskrisen.

”Derfor ser vi også, at den positive udvikling spreder sig som ringe i vandet ud fra de punkter, hvor priserne hurtigst nåede niveau. Det betyder, at mange af de københavnske omegnskommuner erkommetmed, ligesom priserne i Aarhus har haft en afsmittende effekt på nogle af de omkringliggende kommuner,” siger Birgit Daetz.

Hun peger på, at der derimod er store dele af Sjælland, hvor huspriserne er langt fra toppen på trods af stigende priser henover de seneste år. Årsagen er, at niveauet var ekstremt højt inden krisen ramte:

”I de kommuner, hvor huspriserne steg uforholdsmæssigt meget i perioden op til, at boligboblen brast, kan det blive meget svært at nå niveau, fordi priserne dengang var unaturligt høje. Det er især i disse områder, at mange boligejerne for alvor fik et slag på økonomien under finanskrisen.”

Kommuner hvor huspriserne har krydset finanskriseniveau:

Kommune

Pct. fra toppen (juni 2018)

Gn.snitlig kvm.pris (juni 2018)

Pct. fra toppen (juni 2015)

Gn.snitlig kvm.pris (juni 2015)

København

30.207 kr.

-11,7 %

26.344 kr.

(Tabellen viser de 17 kommuner, hvor huspriserne har nået topniveau. Tallene viser, hvor meget over niveau salgspriserne var i juni 2018 samt niveauet i juni 2015. Kvadratmeterprisen er angivet for begge perioder. Kilde: Boligsiden.dk)

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk.
Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Huspriser juni 2018 ift. topniveauet inden finanskrisen
Huspriser juni 2015 ift. topniveauet inden finanskrisen