Sport Group Denmark

Husker du? Kawasaki-skoene er igen mega populære

Del
Den danske Kawasaki-sko er en sand klassiker. I 80’erne var den et must på dansegulvet, i 00’erne blev den højeste street-mode, og i år er de populære sneakers endnu en gang revet af hylderne.
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.

Ambitionen var klar. I 1972 ville to danskere skabe verdens bedste badmintonsko, da de tog udgangspunkt i en enkel og let kanvassko og forstærkede den med ruskind på snuden. Og med ét var en dansk klassiker født. Op gennem 70’erne var Kawasaki-skoen et fast element i de danske badmintonhaller. I midten af 80’erne kom renæssancen i farvestrålende udgaver, der blev en påkrævet del af diskoteksuniformen frem til starten af 90’erne. I 2004 og frem til 2010 eksploderede salget igen i hele Europa. Alene i Danmark blev der solgt 1,5 millioner par på tre år, og Kawasaki var kortvarigt et mere kendt sko-brand end Nike og Adidas.

Nu sker det igen. For et år siden overtog virksomheden Sports Group Denmark salget og markedsføringen af Kawasakiskoene og planlagde en lanceringsstrategi, der skulle kulminere i 2020. Efterspørgslen har dog overhalet forventningerne, og virksomheden kan melde om udsolgt af mange modeller.

– 2019 er gået over alle forventninger. Vi har pludselig måttet accelerere processen med at koordinere produktion, markedsføring, distribution og ikke mindst at få etableret en salgsstyrke i samtlige europæiske lande, så vi kan følge med den store efterspørgsel. Vi synes, det er fedt, at folk vil have vores sko, og det giver en god, forventningsfuld stemning, når produkterne er efterspurgt på den måde, siger Jan Guldbæk, der er ansvarlig for Kawasaki-mærket ved Sports Group Denmark.

Skabe et regulært brand

Sports Group Denmark trækker spændingen indtil foråret 2020, hvor det helt store lanceringsskyts bliver kørt i stilling. Der er turbo på produktionen, så lagrene til den tid er fyldt, og markedsføringsmaterialet er ved at blive klargjort.

– Vi vil rigtig gerne fortælle den gode historie om den danske sko med rødder i 70’ernes badmintonverden, som på én gang er vintage og moderne. Retrobølgen er stadig meget in, som man ser med mærker som Fila, Champion og Ellesse. Den hopper vi med på, når vi eksempelvis får fremstillet de allermest klassiske modeller på præcis den samme fabrik og de samme maskiner, som lavede de allerførste Kawasakisko i 1972, fortæller Jan Guldbæk og uddyber:

– Samtidig har vi større ambitioner for Kawasaki-brandet. Det skal være et regulært brand med mere end bare én sko. Vi vil lave lædersko, løbesko, børnesko og generelt øge sortimentet. På den måde gør vi os mindre afhængige af modens luner.

 

Sports Group Denmark har mange ideer og projekter i pipelinen til foråret 2020, hvor relanceringen bliver total. Blandt andet skal det være muligt at designe sin egen sko via hjemmesiden.

Fakta:

- hvor mange sko satte i til salg, da de blev udsolgt, og hvor mange af dem er solgt nu?

10.000 Par – Alle Solgt. Fik ekstra 20.000 hvor 2/3 er solgt over sommeren

- hvor mange planlægger i at sætte til salg i næste batch / til den store launch i 2020?

100.000 par i Europa

- salgstal i foregående perioder, hvor skoene var populære

2 mill. par de bedste år. Bl.a 600.000 par i DK i år 2006 & 2007

Nøgleord

Kontakter

Jan Guldbæk
Kawasaki-ansvarlig, Sports Group Denmark
(+45) 61 61 74 59
jg@sports-group.dk

Billeder

Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Kawasaki-skoen var oprindelig en badmintonsko. I dag er den kendt og elsket over hele verden, som et moderigtigt streetbrand. Foto: Sports Group Denmark.
Kawasaki-skoen var oprindelig en badmintonsko. I dag er den kendt og elsket over hele verden, som et moderigtigt streetbrand. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Holdet bag Sports Group Denmark: Bjarne Jeppesen – CEO, Mark Christiansen – CSO / Salgsdirektør, Jan Jakobsen – bestyrelsesmedlem, Dan Højgaard Jensen – bestyrelsesmedlem, Kasper Philipsen – bestyrelsesmedlem. Foto: Sports Group Denmark.
Holdet bag Sports Group Denmark: Bjarne Jeppesen – CEO, Mark Christiansen – CSO / Salgsdirektør, Jan Jakobsen – bestyrelsesmedlem, Dan Højgaard Jensen – bestyrelsesmedlem, Kasper Philipsen – bestyrelsesmedlem. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Kawasaki-ansvarlig ved Sports Group Denmark, Jan Guldbæk. Foto: Sports Group Denmark.
Kawasaki-ansvarlig ved Sports Group Denmark, Jan Guldbæk. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Kawasaki-skoen var oprindelig en badmintonsko. I dag er den kendt og elsket over hele verden, som et moderigtigt streetbrand. Foto: Sports Group Denmark.
Kawasaki-skoen var oprindelig en badmintonsko. I dag er den kendt og elsket over hele verden, som et moderigtigt streetbrand. Foto: Sports Group Denmark.
Download
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Den danske Kawasaki-sko er højeste mode igen. Foto: Sports Group Denmark.
Download

Information om Sport Group Denmark

Sport Group Denmark
Sport Group Denmark



Sports Group Denmark blev grundlagt i 2012 i Ikast, og sælger Sportstøj under 22 brands. Sports Group Denmarks produkter sælges via store sportskæder og individuelle butikker til cirka 1500 professionelle kunder i 15 lande, med Skandinavien som det primære marked. www.sports-group-sgd.com

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye