SOS International

Husk sikkerheden på skibakken

De kommende uger går det for alvor løs på skipisterne. Før du spænder skiene på og suser afsted, deler SOS International sine bedste råd til en sikker skiferie.
Foto: Joan Oger / Unsplash

For mange er skiferien et af årets højdepunkter, men det er også en risikabel ferieform. Sidste år hjalp SOS International lidt mere end 1.000 danskere, der kom til skade på skiferien.

- Vi ved, at det kan være svært at undgå skader på skiferien, og hvis man til dagligt sidder meget stille, øges risikoen, siger Karin Tranberg, divisionsdirektør, SOS International.

Den bedste forebyggelse mod skader på skiferien er grundig træning i månederne og ugerne op til ferien. Men man kan også gøre meget for at undgå skader, mens man er afsted.

Husk dette på skiferien
Oscar Lundström, som er tidligere skiinstruktør og nu fysioterapeut hos SOS International minder om, at man skal huske sine egne begrænsninger:

- Mange fristes til at udnytte skiferien maksimalt og stå på ski mange timer i træk hver dag, når de er afsted. Men hvis man vil undgå skader, er det også vigtigt at huske at holde pauser og lade kroppen restituere, siger Oscar Lundström.

Følg gerne disse råd:

• Overvurder ikke din egen formåen
  • Vælg et skiområde, der passer til dit niveau
  • Hold pauser, når du er træt
  • Sørg for at fylde energidepoterne op
  • Tag en skilektion
  • Tag hensyn til andre på pisterne
  • Kombiner aldrig alkohol og skiløb

Flest skader i Østrig
Næsten hver anden gang SOS International hjalp en tilskadekommen dansker sidste vinter, skete skiskaden i Østrig (44 procent). Efterfulgt af Italien (20 procent) og Frankrig (16 procent). Langt de fleste skader sker i uge 7.

På SOS Internationals alarmcentral for rejseassistance er der oprettet et særligt Alpeteam og forhåndsbooket ambulancefly, så uheldige skiturister kan hjælpes hjem.

Dette er de hyppigste skader

1. Knæ og underben: 45 procent
  2. Skulderskader: 16 procent
  3. Albuer og håndled: 11 procent

Tjekliste før afgang:

• Ved ulykke: ring til alarmcentralen
  • Tjek din rejseforsikring: dækker den skisport og hjemtransport?
  • Har I gyldige EU-sygesikringskort?
  • Kender I færdselsreglerne på pisterne? Se det international skiforbunds regler her

Foto: Joan Oger / Unsplash

Information om SOS International

SOS International
Nitivej 6

Om SOS International – en af de førende assistanceorganisationer i Norden

SOS International er en af de førende assistanceorganisationer i Norden. Fra alarmcentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yder SOS International akut assistance overalt i verden, nat og dag, hele året rundt.

SOS International tilbyder en bred vifte af løsninger i form af verdensomspændende læge- og rejseassistance, vejhjælp samt sundhedsløsninger. SOS International sikrer værdikæden på vegne af kunderne som en trusted partner ved at have fokus på den optimale slutbrugeroplevelse samt øje for de samlede omkostninger. Som en trusted partner er kvalitet og compliance endvidere nøgleparametre.

SOS International har et omfattende netværk af kvalificerede leverandører og partnere over hele verden, samt fem strategiske partnerkontorer i højvolumenområder. Med cirka 1.200 ansatte, repræsenterer SOS International 30 nationaliteter, og til sammen taler vores medarbejdere flere end 37 forskellige sprog.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.

Følg pressemeddelelser fra SOS International

Flere pressemeddelelser fra SOS International