Husk lyset: Så mange danskere oplever slukkede billygter på vejene

Hver femte dansker oplever ugentligt, at deres medtrafikanter ikke har billygterne tændt. Særligt i èn region er problemet stort, viser en ny undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Det er blevet den tid på året for rigtig mange danskere, hvor transport både til og fra skole, arbejde og andre aktiviteter foregår i mørke. Og det er ikke kun ensbetydende med, at det kan være lidt ekstra svært at komme op om morgenen, det kan faktisk også betyde trafikale udfordringer.

For når mørket omslutter den danske trafik, bliver synlighed et af vores vigtigste redskaber til at undgå ulykker. Desværre viser en ny undersøgelse, at hver femte dansker ugentligt oplever biler, der kører rundt i trafikken uden lys på.

Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gjensidige.

11 % af danskerne oplever udfordringen dagligt, mens 14 % oplever det månedligt. Men selvom langt de fleste biler i dag har automatisk lygtetænding, så er det stadig vigtigt, at vi er opmærksomme på at få tjekket, om vores køretøjer er klar til den mørke vintertrafik, lyder det fra Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.

“Man kan som bilist godt blive en smule magelig med al den teknologi, vores biler i dag er udstyret med, men selv ny teknologi kan fejle, og derfor er det vigtigt, man sørger for at tjekke, om ens lygter virker. Har man en bil af ældre dato, kræver det selvfølgelig lidt mere af en selv som bilist, men det er et fælles ansvar vi har, at vi giver hinanden de bedste forudsætninger for at kunne se og forholde os til hinanden i trafikken.”

Stort problem på Sjælland

Kigger man ud over danmarkskortet, er der særligt én region, der skiller sig negativt ud. Undersøgelsen viser nemlig, at næsten fire ud af ti danskere i region Sjælland oplever bilister, der kører uden lys på enten dagligt eller ugentligt.

“Vi ser generelt, at problemet er størst uden for de store byer, dvs. i landdistrikterne og i de mindre byer. Det er typisk steder, hvor der er mindre trafik, og derfor også færre personer, der kan hjælpe med at gøre en opmærksom på, at man mangler lys på sin bil. Samtidig er det også områder, hvor bilisterne kender vejene godt, og derfor måske føler, de kan klare sig uden lys på. Men sådan forholder det sig altså ikke,” siger Henrik Sagild.

Udover region Sjælland ligger også region Midtjylland højt i den ærgerlige statistik. Her oplever hver tredje bilist dagligt eller ugentligt biler uden lys på.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.032 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i august og september 2022.

Hvor ofte oplever du, at andre bilister ikke har tændt deres lys på bilen efter mørkets frembrud?

Dagligt

Ugentligt

Månedligt

Sjældnere

Aldrig

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.