Husk guleroden i den grønne skattereform

Pisk og gulerod må gå hånd i hånd, når samfundet, herunder erhvervslivet, skal omstille sig til en grønnere fremtid. Derfor er det afgørende, at det samlede skattetryk på virksomhederne ikke stiger, men at en højere CO2-afgift f.eks. får følgeskab af lavere energiafgifter. Det mener Danmarks tredjestørste arbejdsgiverorganisation, TEKNIQ Arbejdsgiverne, oven på regeringens præsentation af sit forslag til en grøn skattereform.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

”Skatter og afgifter er helt afgørende værktøjer, når der skal turbo på den grønne omstilling. Klimaet skal kunne måles på bundlinjen. Men vi skal huske guleroden, så det ikke bliver ren pisk. Når vi skruer op for CO2-afgiften, skal vi skrue ned for andre afgifter, så den samlede regning ikke bliver større for virksomhederne. Ellers vil det skade konkurrenceevnen og dermed gøre Danmark fattigere,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Netop CO2-afgiften spiller en central rolle i regeringens udspil, som bygger på princippet om en ensartet afgift for erhvervslivet. Det er den rigtige vej at gå, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.

”Danmark må og skal gå forrest i den grønne omstilling. Derfor skal vi også have fornuften med i afgiftsstrukturen. En ensartet CO2-afgift vil sikre, at det ikke er de små og mellemstore virksomheder, der kommer til at betale hele gildet. Det er forureneren, der skal betale, og de, der sviner mest, skal selvfølgelig betale mest,” siger Troels Blicher Danielsen.

Regeringen foreslår, at CO2-afgiften bør ligge på 750 kr. pr. ton CO2 frem mod 2030. Det er et fornuftigt leje, mener arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen.

”En afgift skal have en størrelse, så den har en effekt – ellers kan det være lige meget. Men omvendt må den ikke være så stor, at den tager livet af betaleren, i dette tilfælde erhvervslivet. Med det foreslåede niveau ligger vi tæt på EU’s kvotepriser, som de forventes at se ud frem mod 2030. Det giver danske virksomheder et stærkt incitament til at omstille sig, og samtidig et godt udgangspunkt for at konkurrere med udlandet,” siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Jesper Melgaard, presseansvarlig hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 27 69 45 69 / jme@tekniq.dk

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.