Husk energien, når du flytter

Når man sælger sin bolig, risikerer man at få en uventet regning på de nye ejeres energiforbrug. Den slags overraskelser kan man undgå ved at tage sine energileverandører med, når man fraflytter sin bolig.

Man behøver bestemt ikke skifte energileverandør på hverken el eller varme bare, fordi man flytter. Heller ikke selvom man flytter fra den ene ende af landet til den anden. Strøm er altid let at tage med til sit nye hjem, og det samme er naturgas, hvis man flytter til en ny bolig, som er tilknyttet naturgasnettet.

”Når man får ny adresse, er det vigtigste i forhold til el og varme, at man fortæller sine leverandører, at man flytter. Hvis man flytter ud af sit hus og ikke husker at flytte strøm og varme med, kommer man til at hæfte for den nye ejers forbrug, og det har de færreste nok lyst til,” mener Simon Vestergaard Pedersen, som er produktchef på el og naturgas i energiselskabet OK.

Kontakt din naturgasleverandør
Når man flytter ind eller ud af en adresse med naturgasforsyning, skal man være opmærksom på at kontakte din naturgasleverandør. Det gælder både, når man flytter ind og ud.

”Man kan melde flytning af naturgas i god tid, hvis man står overfor en flytning, faktisk hele to måneder før man skifter adresse. Man kan altså sagtens tage sin naturgasaftale med, når man flytter.  Det eneste, man skal huske, er at aflæse sin naturgasmåler på selve flyttedagen, og det gælder både i forhold til indflytning og fraflytning,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

Nemt at flytte el
Det er nemt nok at sikre sig, at strømmen følger med, når man flytter ud. Det klares med opkald til el-leverandøren, f.eks. OK. Men det er vigtigt at huske at give besked inden for de fastlagte frister. Meddelelsen om, at man flytter, skal gives senest tre arbejdsdage før udflytning.

”Hvis ikke fristerne er overholdt, skal der afregnes indbyrdes mellem den, der flytter ind, og den, der flytter ud, og det er lettest for begge parter, hvis man kan undgå det,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

Men hvad så med dem, der flytter ind, hvor får de så strøm fra? Ifølge Simon Vestergaard Pedersen vil indflytterne for det meste selv have flyttet deres el-leverandør med. Hvis ikke, vil den tidligere beboers leverandør kontakte de nye beboere på adressen. I sådanne tilfælde er det vigtigt, at man får afleveret de nødvendige oplysninger, så man ikke ender med at stå uden strøm i kontakterne.

Nye regler på vej
Der kan en gang imellem opstå et problem, f.eks. hvis der går lang tid fra den tidligere ejer flytter ud, til den nye flytter ind, og ingen har reageret på henvendelserne fra el-leverandøren.

”I sådanne tilfælde kan det desværre ske, at strømmen vil være afbrudt, når den nye ejer endelig rykker ind. Men så vil en opringning til el-leverandøren skaffe strømmen tilbage i kontakterne,” fastslår OK’s produktchef, og tilføjer, at det for det meste går ganske hurtigt.  Samtidig fremhæver han, at nye regler fra årsskiftet betyder, at det i fremtiden bliver endnu vigtigere end nogensinde at huske fristerne og vælge el-leverandør, når man skifter adresse

Energiselskaberne, herunder OK, bliver nemlig fra årsskiftet underlagt strammere regler, som medfører, at nye beboere på en adresse skal være registeret senest én uge efter flyttedatoen.

Fakta: Sådan gør du, når du flytter ud
Giv din energileverandør besked om flytningen mindst tre arbejdsdage før flytningen.

Hav følgende oplysninger klar, når du ringer:

• Målerstand
  • Dato for aflæsning
  • Dato for flytning
  • Ny adresse

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 180 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer