HusCompagniet indgår nyt stort rækkehussamarbejde med NREP

To af de største aktører i Norden inden for hhv. ejendomsudvikling og husbyggeri, NREP og HusCompagniet, har indgået en rammeaftale om opførelse af op til 370 rækkehuse i Tingbjerg. Tidligere var byggefirmaet Danhaus valgt som totalleverandør på projektet, men efter HusCompagniets opkøb af Danhaus’ fabrik i Esbjerg er en ny aftale mellem HusCompagniet og NREP nu faldet på plads.

”Jeg er meget glad for aftalen, der flugter med vores strategi for vores voksende rækkehussegment. Projektet passer som fod i hose med vores ekspertise, nemlig storskalaproduktion af huse med vægt på mere bæredygtige materialer og kvalitetsbyggeri, og det ser jeg frem til at arbejde med i de kommende år i samarbejde med NREP,” siger Martin Ravn-Nielsen, CEO i HusCompagniet.

Rækkehuse med bæredygtighedscertificering

Projektet omfatter ca. 35.000 etagemeter fordelt på 370 rækkehuse i to plan, og vil bestå af både ejer- og lejeboliger. Der er tale om rækkehuse med bæredygtighedscertificering, idet de vil blive certificeret på guldniveau efter DGNB-standarden. Aftalen bliver understøttet af HusCompagniets nyerhvervede fabrik i Esbjerg, hvor træskeletterne til rækkehusene skal bygges.

Byggeriet er en del af en større byudvikling i Tingbjerg, hvor en række aktører samarbejde om at bidrage til en genopblomstring af bydelen.

”Projektet skal give hele Tingbjerg et betydeligt løft, og et vigtigt element er at tilbyde nye og bæredygtige boliger til attraktive priser. Derfor er vi glade for at fortsætte dette spor i samarbejde med HusCompagniet, som er blandt de førende inden for husbyggeri. Nye rækkehuse vil tiltrække nye beboere og give eksisterende beboere nye muligheder. Det vil skabe en blandet by i Tingbjerg, og i kombination med en række bløde tiltag er det vores ambition, at det vil få området til at blomstre,” siger Jens Kramer Mikkelsen, byudviklingsdirektør i NREP.

Parterne indledte i november 2021 deres første samarbejde om at bygge 23 bæredygtige tryghedsboliger til ældre beboere i forbindelse med friplejehjemmet Helene Mariehjemmet i det store byudviklingsprojekt Troldebakkerne i Helsinge.

”Jeg glæder mig til at udvide det allerede gode samarbejde, som vi har opbygget med NREP om at bygge mere bæredygtige rækkehuse. Vi har god erfaring med DGNB-certificering fra vores første fælles projekt, og det bæredygtige element bliver kun styrket yderligere ved produktionen på vores nyerhververede fabrik,” siger Søren Ravn, B2B-direktør i HusCompagniet.

Otte prøvehuse er allerede blevet bygget og indflytning er sket.

Fakta om samarbejdet:

• Aftalen omfatter opførelse af 370 rækkehuse, indeholdende ca. 35.000 etagemeter i to etager
  • Byggeriet kommer ikke til at medføre nedrivning af gamle boliger, men vil foregå på ny jord
  • Træskeletterne til rækkehusene bliver produceret på HusCompagniets nyerhvervede fabrik i Esbjerg, der er en af de mest automatiserede fabrikker i Norden og førende inden for netop fremstilling af præfabrikerede træelementer til huse
  • Projektet har tidligere været hos Danhaus, hvor otte prøvehuse er bygget og beboere er flyttet ind
  • HusCompagniet indledte første samarbejde med NREP i november 2021 med aftalen om at bygge 23 bæredygtige tryghedsboliger til ældre beboere i forbindelse med friplejehjemmet Helene Mariehjemmet i det store byudviklingsprojekt Troldebakkerne i Helsinge.

Cristina Rønde Hefting, chef for IR og presse i HusCompagniet

Anders Rosendahl, pressekontakt NREP