Hurtigere udbetaling af hjælp til faste omkostninger: Ja tak!

SMVdanmark tager godt imod dagens aftale om hurtigere udbetaling af hjælp til dækning af faste omkostninger. ”Det har længe været et ønske, at pengene kommer hurtigt ud til virksomhederne. Det håber vi sker nu,” siger vicedirektør Jakob Brandt.
SMVdanmarks vicedirektør Jakob Brandt er glad for aftalen om hurtigere udbetaling af hjælpepakken for faste omkostninger. Foto: Ulrik Jantzen / BuroJantzen.com

Ansøgere til hjælpepakken for faste omkostninger kan se frem til at få udbetalt kompensation for faste omkostninger hurtigere. Det fremgår af en aftale, som et bredt flertal af Folketingets partier og regeringen i dag har indgået.

”I SMVdanmark mener vi, at det er den helt rigtige vej at gå. Hjælpepakkerne hjælper jo ikke noget, hvis de ikke kommer ud i virksomhederne. Der er syv dage til næste husleje skal betales, så det er på tide, at vi får denne aftale,” siger vicedirektør i SMVdanmark Jakob Brandt.

”Men det er mig ubegribeligt, at det ikke har været født ind i ordningen, der jo fra start har haft revisorerklæring og dermed en sikkerhed for, at der er tale om reelle krav. For mig at se, kunne man have gjort det her for længe siden, som vi også har foreslået gentagne gange.”

”For virksomhedsejerne har det været nogle frygtelige måneder, hvor de, hver gang den 1. i måneden nærmede sig, har spekuleret over, hvordan de skulle betale regningerne. Nu håber vi, at pengene kommer ud til dem hurtigt – og gerne inden den næste husleje skal betales,” siger Jakob Brandt.

Aftalen indebærer også foranstaltninger mod svindel med hjælpepakkerne:

"Der skal ikke svindles med hjælpen til erhvervslivet, men tiltagene må ikke stå i vejen for at lovlydige virksomheder får hjælpen udbetalt og kommer igennem krisen," siger Jakob Brandt.

SMVdanmark er hovederhvervsorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder.

SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan.

Læs mere på SMVdanmark.dk