Hurtigere, hurtigere, hurtigere: Næsten seks ud af 10 fik mere travlt på jobbet i 2015

Krav om effektivisering får os til at løbe stærkt

København, 14. december 2015

I 2015 fik hele 59 pct. af de danske medarbejdere mere travlt på jobbet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 11 pct., at de fik kortere tid til at løse deres opgaver, 12 pct. fik mere ansvar, mens 36 pct. skal nå flere ting end før. Effektivisering er blevet en del af vores hverdag, siger ekspert.

”I dag skal stort set alle arbejdspladser løbende effektivisere. Det gælder, uanset om man arbejder i den private eller offentlige sektor. Alle steder er fokus på at gøre tingene smartere og hurtigere. Effektiviseringsbølgen er kommet for at blive,” siger partner i Deloitte Dorthe Keilberg, der rådgiver store virksomheder om effektivisering.

Ifølge Dorthe Keilberg er der ikke noget galt med at effektivisere, men det skal naturligvis gøres, så medarbejderne ikke falder fra:

”Stress er jo blevet en moderne folkesygdom. Når næsten seks ud af 10 medarbejdere siger, at de har fået mere travlt på jobbet, forstår man godt hvorfor. Der er ganske enkelt flere og flere mennesker, der ikke kan følge med. Der er man naturligvis nødt til at have med i overvejelserne, når man effektiviserer,” siger hun.

Mens kun 9 pct. af de ældre medarbejdere har fået mere ansvar i løbet af det seneste år, gælder det for hele 33 pct. af de unge under 30.

”I starten af ens karriere bevæger man sig ofte lynhurtigt frem i forhold til at få mere ansvar. Typisk løser man enkle driftsopgaver, når man har studiejob eller er helt nyuddannet. Allerede efter et par år som fastansat forventer mange arbejdsgivere, at man både arbejder selvstændigt og påtager sig øget ansvar,” siger Dorthe Keilberg.

Når det derimod drejer sig om at løbe hurtigere, er det medarbejderne mellem 40 og 60 år, der topper listen.

”Af gruppen mellem 40 og 60 år siger hele 43 pct., at de har mere travlt end før, fordi de har flere opgaver, de skal løse. Her er det altså ikke nødvendigvis forfremmelser, der spiller ind, men blot kravet om, at man skal være hurtigere til sit arbejde. Det er her, man skal huske at passe på sig selv og sine medarbejdere,” siger Dorthe Keilberg.

Ud over at få medarbejderne til at løbe stærkere gør mange arbejdspladser brug af automatisering og outsourcing for at arbejde mere effektivt.

Kun 36 pct. af danskerne siger, at de ikke fik mere travlt på jobbet i 2015.

Har du mere travlt på dit job end for et år siden?

Ja, jeg har kortere tid til at løse mine opgaver: 11 pct.

Ja, jeg har fået mere ansvar: 12 pct.

Ja, jeg har fået flere opgaver, jeg skal nå at løse: 36 pct.

Nej: 36 pct.

Ved ikke: 6 pct.

dokeilberg@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Dorthe Keilberg er partner i Deloitte CFO Services, hvor hun rådgiver store virksomheder om effektivisering og optimering.