Hurtige fisk fra Grønland og Sydpolen bliver belønnet med initiativpris

Det er ikke meget, man hører fra virksomheden Technodan Industrial Controls A/S (TIC) i Støvring. Ikke desto mindre bliver deres løsninger brugt til at effektivisere og automatisere produktionslinjer i hele verden. Deres betydning for industrien bliver nu hyldet med DI Aalborgs initiativpris 2018.

TIC udvikler automationsløsninger til en bred vifte af maskiner og anlæg. Det indebærer både hardware og programmering samt tavlebygning og el-montage. Virksomheden arbejder med flere brancher, men har siden etableringen i 1991 haft flest opgaver og projekter inden for fødevareindustrien. Det foregår i partnerskab med de virksomheder, som bygger maskinerne, og her er TIC’s indsigt og knowhow uvurderlig.

”Når vi sidder derhjemme med familien omkring middagsbordet, så tænker vi ikke altid over, hvordan vores bøffer og vores fiskefileter egentlig er havnet på bordet. TIC er en virksomhed, som med tekniske løsninger skaber velstyrede og effektive produktionslinjer. Alt andet lige er det med til at gøre blandt andet fødevare meget mere tilgængeligt for os forbrugere. Automation er et enormt afgørende element i enhver produktion, og derfor er TIC en velfortjent modtager af DI Aalborgs initiativpris”, siger formand for DI Aalborg Peter Rindebæk.

Fisken på disken hos McDonald’s

Fødevareproduktion foregår både til lands og til vands. Og et af de vigtigste forretningsområder for TIC er store, moderne fisketrawlere. Det er ikke unormalt for en stor trawler at have mellem 100 og 150 elektriske motorer i deres procesanlæg, som kræver nøje styring. Blandt de fartøjer, som TIC har leveret automation til, er FT Alaska Ocean. Et af verdens største fiskefartøjer, som er kendt for at være McDonald’s fiskeleverandør. Alaska Ocean kan fange 300 tons sej om dagen, hvoraf en stor del ender som Filet-o-fish med pomfritter og cola.

Produktionslinjerne på fiskefartøjer adskiller sig fra andre produktionslinjer. Selve produktionen er meget varierende modsat slagterier på land eksempelvis, hvor der hele tiden er et stabilt flow på linjerne. Det stiller nogle andre krav til de løsninger, som leveres af TIC. Samtidig bevæger fartøjerne sig rundt i hele verden – fra den nordlige del af Canada og Grønland og helt ned til områder omkring antarktisk. Det stiller særlige krav til servicering af anlæggene. Adm. direktør for TIC Torben Kjergaard Madsen er ikke tvivl om, hvordan det er lykkedes at tilpasse sig sådanne forhold.

- Dygtige og loyale medarbejdere er vores vigtigste ressource. Teknisk og fagligt er vores folk på et meget højt niveau. De formår at være både teknikere, rådgivere og sparringspartnere. Og så er de altid klar på at rejse ud i den store verden – uanset om det er i Grønland eller ved Sydpolen, der er brug for vores hjælp, siger Torben Kjergaard Madsen.

Medarbejderne hos TIC er primært elektrikere samt nogle få med en videregående uddannelse som installatør eller maskinmester. Derfor gør virksomheden meget ud af deres lærlingeprogram. I øjeblikket er fire lærlinge i gang. Ud af en samlet medarbejderstab på knap 40 personer.

- Vores lærlinge er enormt vigtige for os. De tilfører stor værdi til virksomheden, og bliver kun dygtigere og dygtigere med tiden. Samtidig må vi erkende, at faglærte elektrikere ikke hænger på træerne. Derfor er det bare så vigtigt, at os, der har mulighed for det, bidrager til at uddanne nogle flere, siger Torben Kjergaard Madsen.

Medarbejderne hos TIC ser ud til at gå en lys fremtid i møde. Virksomheden er i en positiv udvikling med vækst på top- og bundlinje. En udvikling, som virksomheden forventer at fortsætte i de kommende år. Både til lands og til vands.

Kom til den lokale prisoverrækkelse:

Tirsdag d. 30. oktober 2018 kl. 14.00
hos Technodan Industrial Controls A/S, Hagens Vej 4, 9530 Støvring

Fakta om Initiativpris 2018

- Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds.
- Det er bestyrelsen i den pågældende regionalforening, der udpeger modtager af InitiativPrisen.

Kriterierne for InitiativPrisen er:

- Virksomheden må ikke have over 100 ansatte.
- Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.
- Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.
- Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.

Særligt kriterie for 2018: Mod til skalering

- Virksomheden har udvist et særligt mod til skalering ved at igangsætte initiativer, der indebærer radikale ændringer, for at møde fremtidens vækstudfordringer.

De 19 vindere af InitiativPrisen i DI’s 19 Regionalforeninger dyster efterfølgende om at vinde den landsdækkende Initiativpris 2018. Den uddeles på DI’s årlige SMV-dag i januar måned. Her er der tradition for, at Prins Joachim uddeler prisen.

For yderligere oplysninger:
- Fagleder i DI, Henrik Marcher Larsen, telefon 4015 8858.
- Adm. direktør, TIC, Torben K. Madsen, telefon 8710 9500.
- Formand for DI Aalborg, Peter Rindebæk, telefon 9635 3700.
- Presserådgiver, Dansk Industri, Niels Brandt Petersen, telefon 2622 4418.