Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets adfærdsbehandler Nina Amdi med lille Molly. Foto: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet

Molly kom til verden den 1. juni 2016 og blev i foråret 2018 formidlet ud til sin nye ejer. Kort derefter løb dansk svensk gårdhundeblandingen væk hjemmefra, men der skulle altså gå hele ti måneder, inden den lille snude blev fundet igen. Ejer kan af personlige årsager ikke tage Molly tilbage, så nu skal hun bortadopteres til en ny familie af Dyreværnet.

Siden sin ankomst til Dyreværnet Jylland, har Molly været til dyrlæge og hun er også blevet overdynget med kys, kæl og kærlighed. Hvordan hendes sidste ti måneder er forløbet, kan man kun gisne om, men Dyreværnets udrykningsleder og hundeadfærdsbehandler Nina Amdi, har sit bud:

- Dyr har en utrolig evne til at tilpasse sig. Molly har måske levet af mad, hun har fundet ved DSV, Det er ikke til at sige. Men vi kan i hvert fald konstatere, at hun ikke er underernæret, siger Nina, der også fortæller, at Molly er løsnet meget op siden hun ankom til Dyreværnet Jylland:

- Det vigtige er nu, at vi hurtigt finder en ny familie til Molly. Hun skal ud i et hjem, hvor man har forståelse for, hvad hun har været igennem. Og det er jeg sikker på, at vi sagtens kan finde til hende, smiler Nina.

Molly var blevet flere gange set løbende rundt ved DSV’s holdeplads i Horsens. Hun har angiveligt levet af madrester eller andet, hun har kunnet finde på sin vej. Men Molly var sky og ikke til at komme i nærheden af, lød det fra nogle af de chauffører og borgere, der havde spottet hende gennem tiden.

Det var dyreglade frivillige, der opsatte en hundefælde og fik Molly indfanget. Derefter sørgede de for straks at afhente hende og siden fredag morgen har Molly restitueret på Dyreværnets internat i Kolding.

Nu er hun klar til at blive adopteret ud til den helt rigtige familie.

Man kan læse meget mere om Molly på www.dyreværnet.dk, hvor hun nu er lagt til adoption.

Fotos: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet

For yderligere information kontakt venligst:
Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er Danmarks er en af landets ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver et internat i København samt et i Kolding og har tre kørende dyreambulancer, der behandler dyreværnssager. Desuden driver Dyreværnet  Danmarks eneste mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr.

Molly løb væk hjemmefra den 8. marts 2018. Nu er hun fundet og leder efter ny familie. Foto: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet
Adfærdsbehandler Nina Amdi med fighteren Molly. Foto: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet

1000 danske kæledyr har fået et bedre liv af Frynseklinikken: Hunden Ciao blev patient nr. 10007.3.2019 08:55:00 CETPressemeddelelse

På blot 141 dage har Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, tilset og behandlet hele 1000 danske kæledyr. Bag tiltaget står Dyreværnet, en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, der via en donation fra en privat dyreven, fik mulighed for at etablere den rullende dyreklinik. Formålet med initiativet er at hjælpe socialt udsatte borgere med dyrlægebehandlinger til deres dyr ud fra et "betal-hvad-du-kan"-princip. Frynseklinikken har på kun 141 dage besøgt 70 byer i landet og alle steder, har der vist sig at være et stort behov for hjælp til dyrene.

Frustreret dyreværnsdirektør forlanger fokus på dyr, hvis ejer er i fængsel. Dyrevelfærdsordfører Karina Due (DF) vil undersøge det juridiske aspekt26.2.2019 07:20:12 CETPressemeddelelse

Hvad sker der med en hund eller en kat, hvis ejer bliver varetægtsfængslet og hvorfor har disse dyr ingen rettigheder? Hos Dyreværnet oplever man, at dyr bor på internatet i op til et år, fordi deres ejer sidder i fængsel eller er tvangsindlagt, og ikke vil overdrage deres kæledyr til foreningen, som dermed kan finde en ny familie til snuden. Nu er det nok, mener direktør for Dyreværnet, Rikke Christensen-Lee. Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, er enig.

Efter opråb fra Dyreværnets direktør: DF fremsender beslutningsforslag om pasningsloft for anbragte dyr14.2.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

Dyreværnet, som er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, satte i forrige uge fokus på de mange dyr, som bor på foreningens internater, når deres ejer bliver varetægtsfængslet eller tvangsindlagt. De seneste tre måneder har hele 13 af de hunde, som bor på internatet i Rødovre, været anbragt, fordi ejerne ikke kan passe dem grundet bl.a. fængselsophold. Men ejerne vil ikke overdrage dem til Dyreværnet, og dyrene ender derfor ofte med at bo på internatet i månedsvis. En enkelt hund har boet på internatet i mere end et år. Dansk Folkeparti har nu fremsendt et beslutningsforslag om, at der skal indføres pasningsloft på tre måneder for, hvor længe dyr kan tilhøre en ejer, der ikke kan tage sig af dem. Dyreværnets direktør hilser initiativet velkommen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02 CETPressemeddelelse