Hunde er mere artige end nogensinde

Menneskets bedste ven har aldrig været så artig. Hunde forvolder færre og færre skader på ting, mennesker og andre dyr. Det viser nye tal fra Forsikring & Pension.

​I 1990 forvoldte hunde 25.873 skader på ting, andre dyr og personer, mens det i 2016 var nede på 9.205 skader, selv om antallet af hunde i Danmark ligger nogenlunde konstant på ca. 600.000.

Det glæder forsikringsbranchen, at hunde er blevet mere velopdragne de seneste 25 år.

- Faldet skyldes især, at danskerne i takt med et øget offentligt fokus er blevet langt mere opmærksomme på at holde deres hunde i snor uden for løshundeområder. Samtidig går flere op i at træne hunden, så de har bedre styr på den, siger Maria Dyrehauge, afdelingsleder i Forsikring & Pension og ekspert i hundeskader.

Stadig for mange skader

Men der er dog stadig for mange skader, advarer hun. Og for ofte handler det om bid af børn. Derfor opfordrer branchen hundeejerne til at fortsætte det gode arbejde med at få styr på menneskets bedste ven.

Man bør fx altid gå med hunden i snor undtagen i områder, der er tilegnet løse hunde. Og er der optræk til hundeslagsmål, bør man straks tage hunden i snor og få den væk fra situationen, uanset hvor man er.

Kilde: Forsikring & Pension. Tal om skader forvoldt af hunde og udbetalte erstatninger fra hundeansvarsforsikring indsamlet fra forsikringsselskaber, som er medlem af Forsikring & Pension.

År Antal Skader

Erstatninger i 1.000 kr.

Erstatninger pr. skade i kr.

1990 ​25.873 36.263 1.402
1995 19.273 35.023 1.817
2000 ​14.273  ​ 42.360 2.598
2005 ​14.118 38.065 2.601
2010 ​13.090 50.074 3.825
2016   9.205​ 34.278​ 3.724

Maja Korshin
Pressekonsulent
41919105
mko@forsikringogpension.dk

Pressetelefonen
41919101

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Flere sundhedsinitiativer på nordjyske arbejdspladser6.4.2018 11:15pressemeddelelse

40 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Nordjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 12 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 28 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på arbejdspladser i Syddanmark6.4.2018 11:12pressemeddelelse

45 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Syddanmark har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 10 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 35 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på sjællandske arbejdspladser6.4.2018 10:59pressemeddelelse

56 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Sjælland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 15 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 41 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på midtjyske arbejdspladser6.4.2018 10:45pressemeddelelse

47 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Midtjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 16 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 31 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på hovedstadens arbejdspladser6.4.2018 10:34pressemeddelelse

50 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Hovedstaden har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en lille fremgang på 1 procentpoint i forhold til sidste år, hvor tallet var 49 procent, og over landsgennemsnittet på 48 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.