Aarhus Universitet

Humanister og samfundsfaglige studerende brager igennem som iværksættere

Del

Aarhus Universitet oplever stor iværksætteriver blandt studerende på de samfundsvidenskabelige og humanistiske fakulteter. Udviklingen skal dyrkes, mener erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet sammen med Dansk Erhverv.

Med en uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber Henrikke Kylén banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse. Foto: AU
Med en uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber Henrikke Kylén banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse. Foto: AU

Humanistisk forståelse, samfundsvidenskabelige dyder og en god portion virkelyst.

I disse år strømmer et hav af nye virksomheder ud af Aarhus Universitet skabt af studerende fra de samfundsvidenskabelige og humanistiske fakulteter. 

Det er afsættet i en analyse af iværksætterudviklingen på universitetet. Her tegnes et tydeligt billede af driftige studerende med baggrund i humaniora og samfundskundskaber, som i stor stil kaster sig ud som selvstændige erhvervsdrivende – både under studiet og efter endt uddannelse. 

Arts ved Aarhus Universitet er et af Danmarks største humanistiske fakulteter og står for hver fjerde iværksætterstuderende eller -dimittend, der bliver udklækket på universitetet. De studerende herfra ender især med at skabe virksomheder med et samfundsmæssigt sigte og har et unikt blik for at sætte mennesket i fokus. 

På lignende vis står det samfundsfaglige fakultet Aarhus BSS for over halvdelen (51 pct.) af alt iværksætteri blandt studerende. Hvilket gør de to fakulteter til rugekasse for mere end 80 pct. af alt iværksætteri blandt studerende på Aarhus Universitet.

Omkring halvdelen af studenteriværksætterne starter deres virksomheder under kandidatuddannelsen. Det viser undersøgelsen, der er udarbejdet af analysevirksomheden IRIS Group, som har kortlagt iværksætteri blandt studerende, dimittender og forskere på Aarhus Universitet fra 2008 til 2019. 

Kandidater giver vækst
Udviklingen med de talrige studenteriværksættere kommer i en tid, hvor en nyligt dannet SMV-regering vil reducere halvdelen af landets kandidatuddannelser til ét års varighed – målrettet netop HUM og SAMF. 

Erhvervsdirektør Lone Ryg Olsen ved Aarhus Universitet mener derfor, at de entreprenante ambitioner bør komme med i overvejelserne om udformningen af fremtidens kandidatforløb.

”Så snart de studerende når kandidatuddannelsen, har de opbygget en faglig selvtillid og er på et punkt, hvor de kan skabe virksomheder på et solidt videnskabeligt fundament. Det bliver en tryg havn, hvor de kan teste forretningen af og samtidig modtage helt frisk teoretisk viden til brug i virksomhedsdriften,” siger erhvervsdirektøren.

Samme budskab går igen hos Dansk Erhverv. Erhvervsorganisationen mener, at samfundet kun kan drage gavn af at få den nyeste forskningsmæssige viden med studenteriværksætterne ud i de nystartede virksomheder.

Den nye regering ser iværksætteri som en motor, der skal fastholde Danmark som et digitalt foregangsland og som et middel til at skabe værdi for landets borgere. Så må vi sandelig ikke slukke de sunde iværksættertendenser på landets universiteter. Heller ikke på faglige retninger, som man ikke umiddelbart forbinder med entreprenant virksomhedsdrift,” siger Mads Eriksen Storm, uddannelses- og forskningspolitisk chef ved Dansk Erhverv.

Succesfuld iværksætter bruger humanistbaggrund
En af de entreprenante studerende er Henrikke Kylén Pedersen. Med en baggrund som humanist kommer hun ikke med, hvad mange forbinder med en typisk iværksætterbaggrund. Alligevel blomstrer hendes virksomhed Manigrip, hvor hun med sin uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse.

”Tankegangen fra min uddannelse er dybt forankret i den måde, jeg arbejder på. For det menneskelige fokus er sindssyg vigtigt, når man starter ny virksomhed. Med dén tilgang kan man bedre se nye og værdifulde servicer og produkter – så man ikke kun laver noget nyt for profittens skyld, men også skaber ægte værdi for mennesker,” siger Henrikke Kylén Pedersen.

Læs mere om, hvordan Henrikke Kylén Pedersen har skabt en forretningsmæssig succes på at hjælpe gigtplagede danskere her

Eller læs om, hvordan den økonomistuderende Kasper Staunskær har gentænkt det frivillige foreningsarbejde med et unikt forretningskoncept her.

Fakta: Iværksætteri ved Aarhus Universitet

  • Fra 2008 til 2019 blev der skabt næsten 2.000 virksomheder af studerende, dimittender og forskere med tilknytning til Aarhus Universitet
  • I 2019 alene stod AU-iværksættere for næsten 3.000 danske arbejdspladser 
  • Samme år havde de en omsætning på knap 4 mia. kr. 
  • AU-virksomheder etableret mellem 2008-2011 havde en jobvækst på 246 pct. ti år efter etablering. Til sammenligning havde resten af landets iværksættere en jobvækst på kun 27 pct. i samme periode.
  • Læs mere om undersøgelsen her

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Henrikke Kylén står bag virksomheden Manigrip, der producerer hjælpemidler til gigtpatienter. Med sin humaniorabaggrund bryder hun med den gængse forestilling om en iværksætter.

Kontakter

Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet
Tlf: 20767679
Mail: lro@au.dk

Rasmus Eriksen, presserådgiver ved Aarhus Universitet
Tlf: 93522583
Mail: eriksen@au.dk

Billeder

Med en uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber Henrikke Kylén banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse. Foto: AU
Med en uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber Henrikke Kylén banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse. Foto: AU
Download

Information om Aarhus Universitet

Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus

8715 0000http://www.au.dk/

Kort om iværksætteri ved Aarhus Universitet

  • De seneste år har Aarhus Universitet haft et stærkt fokus på iværksætteri, som er blevet en væsentlig del af organisationens erhvervsstrategi, hvor formålet er at skabe flere levedygtige virksomheder, der har deres udspring fra forskningsbaseret viden og uddannelser.

  • Gennem universitetets Technology Transfer Office og fagmiljøernes iværksætterhubs får forskere og studerende vejledning og hjælp til at afsøge det kommercielle potentiale af deres forskning og forretningsidéer.
      
  • Som en del af indsatsen åbnede universitetet i 2020 iværksætterhuset The Kitchen i en tidligere hospitalsbygning, der siden er blevet et hotspot for iværksætteri hos både studerende og forskere. 

  • Flere hundrede iværksættere har allerede benyttet sig af The Kitchens faciliteter eller rådgivning.

  • Læs mere her.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum