Hul i markedet: MiR og Logitrans går sammen om at udvikle autonome palleløftere

To danske frontløbere på hvert deres felt udvikler nu en ny produktserie sammen. Teknologien i produktserien vil bygge på MiRs ekspertise inden for autonome mobile robotter (AMR) og på Logitrans' dybe domæneviden inden for manuel materialehåndtering. Formålet med det nye samarbejde er imødekomme et ønske fra kunderne i industri- og logistikbranchen om automatiseret løft og flyt af paller fra gulv til gulv.

Det nye samarbejde mellem MiR og Logitrans, vil udmunde i en AMR (autonomous mobile robot) med indbygget palleløfter. Her ses de to selskabers topchefer, Søren E. Nielsen og Gitte Kirkgaard.

Der er konstant mere end fire milliarder træpaller i brug alene her i Europa, ifølge European Federation of Wooden Pallet and Packaging Manufacturers. To danske virksomheder, der begge var blandt de første på deres felt, udvikler nu sammen en ny produktserie af selvkørende førerløse robotter, der er designet til intern transport af netop paller: AMR med indbygget palleløfter.

Grundstene til MiRs position som international markedsleder inden for autonome mobile robotter blev lagt for otte år siden i Odense, mens produktudviklingen hos Ribe-firmaet Logitrans bygger på 80 års erfaring med teknologiudvikling inden for materialehåndtering og har markedets største udvalg af produkter. Virksomhederne er netop blevet enige om at udvikle en serie af autonome palleløftere, der skal supplere MiR’s nuværende mobile robotter, som kan transportere paller og varer smidigt og sikkert blandt mennesker og køretøjer i dynamiske omgivelser.

MiRs nuværende robotter kan ikke samle paller op, som står på gulvet, men anvender stationer, som robotterne kan køre ind under for at aflevere eller hente paller. Netop gulv-til-gulv flytning af paller er et stort ønske fra MiRs kunder. Logitrans mærker også en øget efterspørgsel på automatisering af bemandet palleflytning. Parterne har derfor indgået et strategisk samarbejde, hvor de vil kombinere MiRs autonome navigations- og softwarefunktioner med funktionaliteten fra ​​Logitrans manuelle elektriske palleløftere.

Stærk synergi mellem udviklingsafdelingerne

Samarbejdet gør både MiR og Logitrans i stand til at imødekomme eksisterende kunders krav samtidig med, at det skaber mange nye forretningsmuligheder i et marked med stort potentiale. "Vores mission har altid været at ændre på måden virksomheder håndterer deres interne logistik på, så de blive mere produktive og konkurrencedygtige. Dette nye initiativ, som vil udmunde i en AMR med indbygget palleløfter, er endnu et kæmpe skridt i den retning. Kombinationen af ​​vores softwarekompetencer med Logitrans’ hardwareviden vil hjælpe os med hurtigt at være klar med denne løsning, så vi kan hjælpe vores kunder med at optimere hele vejen gennem deres værdikæde,” siger Søren E. Nielsen, adm. dir. i MiR.

Synergi-gevinsterne er også soleklare hos Logitrans’ ledelse: ”Markedet for pallehåndtering bevæger sig mod automatisering. Det er en del af vores identitet altid at være på forkant med produktudvikling inden for vores forretningssortiment. At være i stand til at automatisere vores produkter vil hjælpe os med at fastholde vores stærk markedsposition. Vi har ikke de interne ressourcer til at udvikle denne type produkter, så samarbejdet med MiR er et godt match for os”, siger Gitte Kirkegaard, administrerende direktør i Logitrans.

Hurtigere i mål med produktudvikling

MiR og Logitrans planlægger at lave både en fuldautomatisk og en semi-automatisk autonom palleløfter for at udfylde forskellige behov i logistikprocesserne. Det langsigtede og strategiske initiativ med at etablere nye forretningsområder og produkter til både MiR og Logitrans bygger på Logitrans’ højkvalitets hardwareudstyr og MiRs avancerede navigationsteknologi og sofistikerede flådesoftware.  "Når disse autonome palleløftere kommer på markedet, kan vores nuværende og kommende kunder få dækket langt de fleste af deres behov for logistikautomation hos os. Samarbejdet med Logitrans vil hjælpe os med endnu hurtigere at kunne matche de voksende krav til automatisering af intern logistik tilbud, så vi endnu bedre kan hjælpe vores kunder med at nå deres mål,” siger MiRs topchef, Søren E. Nielsen.   "Med de fælles kompetencer i MiRs ekspertise inden for robotter og Logitrans' omfattende produktportefølje og evne til at tilpasse løsninger, forestiller vi os en fremtid, hvor kunderne kan få den præcise AMR palleløfter-løsning, der passer til deres behov," siger Logitrans topchef Gitte Kirkegaard.

Om Mobile Industrial Robots

MiR udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com

Om Logitrans
Logitrans med hovedkontor i Ribe er med sit omfattende sortiment blandt verdens førende udbydere af internt transportmateriel og beskæftiger mere end 140 kvalificerede medarbejdere inden for udvikling, produktion, salg og service for at kunne opfylde kundernes krav i hele verden. Logitrans’ produkter håndterer alle tænkelige emner, som f.eks. tønder, bokse, kasser og ruller, og Logitrans er ekspert i at justere og tilpasse standardprodukterne til kundernes specifikke behov. Logitrans har egen produktion både i Danmark og Kina samt kontorer i Tyskland og USA. Virksomhedens eksportandel udgør 95%, og salget sker til mere end 55 lande i hele verden. Der er flere oplysninger på www.logitrans.com

Malene Grouleff. Pressekontakt: +45 28915809

Denise Innocenti
Group Marketing & Communications
Cell: +45 20 30 74 47​
mir-robots.com

MiRs nuværende robotsortiment spænder fra en MiR100 til en MiR1350 robot med en løftekapacitet på 1350 kilo. Her automatiserer MiR intern transport hos Whirlpool.
Logitrans’ produkter håndterer alle tænkelige emner, som f.eks. tønder, bokse, kasser og ruller.
Logitrans og MiR mærker begge en øget efterspørgsel på automatisering af bemandet palleflytning

Om Mobile Industrial Robots

Om Logitrans