Huawei

Huaweis bestyrelsessekretær advarer Sverige mod at falde for amerikansk “koldkrigs-retorik”

Sådan lyder det fra Huaweis bestyrelsessekretær Jiang Xisheng i et interview med det svenske dagblad Dagens Nyheter. Jiang Xisheng er overrasket over den svenske post- og telestyrelses forsøg på at udelukke Huawei fra de svenske 5G-netværk. Han har altid set Sverige som et ”åbensindet land”, siger han.

“[…] Sidste år lancerede den amerikanske regering en global kampagne mod Huawei, som udelukkende har til formål at tilsværte Huaweis ry ved at så tvivl om cybersikkerheden. Men faktum er, at mange lande ikke lytter efter. […] Det minder om den tilstand, vi så under Den Kolde Krig, som jo går stik imod den retning, verden bevæger sig i lige nu”, siger han til Dagens Nyheter.

Han referer til den svenske post- og telestyrelses (PTS) nylige forsøg på at forbyde Huawei fra at deltage i udrulningen af 5G i Sverige; en beslutning som Huaweis svenske afdeling har rejst en klage over hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Beslutningen kom helt bag på ham, siger han i interviewet.

“Jeg var meget overrasket. Jeg har altid set Sverige som et meget åbent, innovativt og inkluderende land. I løbet af den første del af året sagde den svenske regering jo netop, at den ikke ville være partisk, ” siger Jiang Xisheng.

Med tanke på, hvor involveret Huawei i det hele taget er i Sverige, mener Jiang Xisheng, at det er en mærkelig disponering, man vælger at træffe i Sverige.

“Huaweis forretning har udviklet sig meget i Sverige over de sidste par år. Vi har også investeret utroligt meget i forskning og udvikling i Sverige, og vores forskningsteam har udvidet sig betragteligt, og leverer gode resultater. ”

Huaweis Nordiske Vicepræsident, Kenneth Fredriksen, deler Jiang Xishengs holdning:

”Som jeg har sagt til svenske medier tidligere, så har vi svært ved at forstå, hvorfor vi det ene øjeblik hører, at alt er i den skønneste orden, kun for at vi det næste øjeblik får det modsatte at vide. ”

Det er Kenneth Fredriksens håb, at Huaweis appel mod et svensk forbud mod virksomhedens deltagelse i det svenske 5G-netværk, vil lede til en mere åben dialog end hidtil:

“Vi har ikke bragt denne klage for Förvaltningsrätten bare fordi vi er uenige i beslutningen, men snarere fordi vi oprigtigt ønsker en fakta-baseret og fair dialog med de svenske myndigheder. Hvis der er noget, vi kan gøre for at vedblive at være den troværdige partner, vi har været i det svenske marked i mere end tyve år, så vil vi gerne vide, hvad det så er, ” afslutter han.

Information om Huawei

Huawei
Støberigade 14
2450 København SV