Huawei sparker Mobile World Congress Shanghai 2021 i gang med forummet “Connected for Shared Prosperity”

Ministre fra flere europæiske lande, et EU-parlamentsmedlem, bestyrelsesdirektør i Huawei Catherine Chen, m. fl. talte i dag på forummet ”Connected for Shared Prosperity” om, hvordan teknologi kan bruges til at nå verdensmålene og Parisaftalens målsætninger ved hjælp af grøn omstilling.

[Shanghai, Kina, 22. februar, 2021] På forummet, som var sponsoreret af Huawei og den globale brancheorganisation for telekommunikationsvirksomheder GSMA, talte ind til flere prominente gæster og diskuterede, hvordan teknologien bliver afgørende for at nå FN´s verdensmål, bl.a. ved hjælp af den grønne omstilling.

Bl.a. inkluderede listen af talere Spaniens minister for industri, handel og turisme María Reyes Maroto, den portugisiske minister for infrastruktur og boliger Pedro Nuno Santos, det irske europaparlamentsmedlem Frances Fitzgerald, GSMA generaldirektør Mats Granryd, assisterende generaldirektør i UNESCO Stefania Giannini og Catherine Chen, Huaweis øverste kommunikationschef og bestyrelsesdirektør i virksomheden.

Blandt talerne var der enig om, at bedre pandemikontrol var forudsætningen for, at den globale økonomi kan komme til hægterne. De var også enige i en reduktion i CO2-udledninger, flere jobs og initiativer, der kan skabe fremgang, er nødvendige for at nå FN´s verdensmål for 2030 samt at overholde Paris-aftalens langsigtede mål. Her spåede flere af talerne, at digitale teknologier ville komme til at spille en afgørende rolle i bestræbelserne på at nå målene.

Det var bl.a. også et af hovedpunkterne i den hovedtale som Huaweis bestyrelsesdirektør og øverste kommunikationsansvarlige Catherine Chen holdt på forummet. Her fremhævede hun nogle af de tiltag, som Huawei har gjort for at nå FN´s verdensmål.

Bl.a. har Huawei i 2020 genbrugt 4500 tons elektronisk affald ved at igangsætte flere forskellige genbrugsinitiativer. Ved at introducere løsningen FusionSolar i mere end 60 lande og regioner har Huawei også sparet 148 millioner tons CO2. Catherine Chen opfordrede således andre virksomheder til også at udnytte teknologi til at nå skabe global værdi.

Catherine Chen bakkes op af GSMA´s generaldirektør Mats Granryd, ift. vigtigheden af at bruge digitale teknologier som værktøj til at nå de globale mål fra FN og Parisaftalen:

”I 2016 blev mobilindustrien den første, der fuldt tilsluttede sig FN´s sytten verdensmål, og vi har arbejdet på at nå dem lige siden. Vi har bidraget til hvert eneste af de sytten mål, som bl.a. inkludere handling på klima-området, digital inklusion og bæredygtighed”.

Fra det irske europaparlamentsmedlem Frances Fitzgerald lød det i hendes tale på forummet, at med udrulningen af trådløse 5G-netværk, står verden over for en revolution, og at teknologien har potentialet til positivt at påvirke områder som sundhed, uddannelse og fødevareproduktion.

”Digital teknologi kan hjælpe os til hurtigere at genopbygge, og vigtigere endnu, fremskynde transformationen mod en fremtid med lavere emissioner. […] Globale udfordringer har brug for globale modsvar. Vi bliver nødt til at gentænke den måde, hvorpå forretninger investerer og opererer. Vi skal lade teknologien arbejde for gode formål. Vi bliver nødt til at forfine vores politikker og fremgangsmåder, så vi kan accelerere hen imod at nå FN´s verdensmål, ” lød det bl.a. også fra Siddharth Chatterjee, FN´s udsendte koordinator i Kina.

Forummet giver startskuddet til telekommunikationsmessen Mobile World Congress Shanghai, som er en af verdens største og mest toneangivende af sin art, hvor Huawei også deltager. MWC Shanghai, som messen også kaldes, begynder officielt i morgen, tirsdag, og løber til og med fredag denne uge.