Huawei

Huawei løfter sløret for nyt naturbeskyttelsesprojekt i østrigsk nationalpark under European Innovation Day

[d. 27. Oktober, 2021, Østrig, Wien] Et af højdepunkterne på Huaweis bæredygtighedskonference European Innovation Day, som løber af stablen onsdag i Østrigs hovedstad Wien, var annonceringen af et helt nyt naturbeskyttelsesprojekt, som Huawei skal deltage i. Her skal Huawei i samarbejde med forskellige partnere benytte sin teknologi til at hjælpe med at beskytte naturen i den østrigske nationalpark Seewinkel, som er hjemsted for mere end 340 fuglearter.
Sløret løftes for Huaweis nye naturbeskyttelsesprojekt under European Innovation Day i Wien, Østrig.

I dag løftede Huawei Østrig, Wien Universitet og Neusiedler See – Seewinkel Nationalpark sløret for et helt nyt naturbeskyttelsesprojekt under Huaweis TECH4ALL-program.

I samarbejde med interesseorganisationen Rainforrest Connection (RFCx) stiller Huawei sin teknologi til rådighed for at indsamle lyddata fra naturen i Neusiedler See, som ligger i Seewinkel Nationalpark i Østrig. Herved skal Huawei bidrage til en kortlægning af biodiversiteten i søens sivbælte, som er hjemsted for et væld af fuglearter. Desuden skal data fra projektet også hjælpe med at finde nye måder at beskytte biodiversiteten i området på.

”Vi er et biodiversitetsmæssigt hotspot i Østrig, og fundamentet for vores arbejde er vores hands-on-mentalitet, ” siger Johannes Ehrenfeldner, direktør for Seewinkel National Park, hvor søen Neusiedler See ligger.

Søen Neusiedl er ikke kun den største sø i Østrig, men er også hjemsted for en helt særlig flora og fauna. Hensigten med projektet er således at bruge dets resultater til at finde nye måder, hvorpå man kan støtte søens enorme sivbælte, og beskytte miljøet her, til gavn for både dyr og mennesker.

”Med hjælp fra den viden, som projektet indsamler, kan vi finde nye måder, hvorpå vi kan bekæmpe klimaforandringer i området, ” siger Dr. Christian H. Schulze fra Fakultetet for Botanik og Biodiversitetsforskning på Wien Universitet.

”Pga. den ændrede hydrologiske dynamik i søen, forventes det, at dette vil have en påvirkning på sivbæltet og på dets biodiversitet, ” forklarer han.

Det er således projektets hensigt at udforske både de kort- og langsigtede effekter af vekslende vandstande, og dets påvirkning på de derboende fuglearters evne til at formere sig, samt på sivbæltet generelt. Forskerne vil også se på, hvordan vekslende vejr kan påvirke fuglenes aktivitet i forhold til deres sang.

”Konsekvensen af klimaforandringer er helt åbenlyse i området omkring Neusiedl-søen, ” siger også Astrid Eisenkopf, Viceguvernør i regionen Burgenland, hvor nationalparken ligger.

”Med dette fælles TECH4ALL-projekt, håber vi at kunne opnå ny viden om miljøbeskyttelse og biodiversitet. Dette vil hjælpe os med at forbedre betingelserne i regionen til gavn for dyrebestandene, der har hjemsted her, ” siger hun.

Som en del af projektet placeres mere end halvfjerds Huawei-enheder i søens sivbælte for at indsamle lydddata om området. Nogle af disse enheder gemmer lyddata til efterfølgende analyse, mens andre enheder, som også kaldes Nature Guardians, er forbundet direkte til det trådløse netværk.

Disse enheder er akustiske monitoreringssystemer, som indsamler lyddata kontinuerligt i forskellige områder, uanset vejrliget og tidspunktet på døgnet. Disse data transmitteres i realtid via det trådløse netværk, og kan derved spare forskere enorme mængder tid med minimal påvirkning af dyrenes habitat.

”Den største fordel ved at analysere fuglenes og dyrenes stemmer er, at de kan transmitteres over det mobile netværk, hvilket både sparer videnskabsfolk masser af tid, og har minimal påvirkning på dyrene. Endvidere er det vanskeligt for forskere at lave feltstudier i dette område, ” forklarer Willi Song, Formand for Huawei Technology i Tjekkiet, Østrig og Slovakiet.

Huaweis naturbeskyttelsesprojekt er det første af sin art i Østrig, men ikke det første på verdensbasis. Sammen med Rainforrest Connection har Huawei allerede udarbejdet flere projekter af denne slags internationalt. Bl.a. monitoreres hvalbestanden ud for Irlands sydkyst, og i Chile arbejder Huawei på at beskytte den truede Darwinsræv.

”Østrig har mange fantastiske og uberørte økosystemer og en enorm biodiversitet. Det er godt, at vi endelig kan implementere et projekt i så smukt et land med gode partnere, ” siger en henrykt Chrissy Durkin, som er direktør for International Udvidelse hos Rainforrest Connection.

”At kunne indgå i partnerskaber med teknologivirksomheder som Huawei hjælper os med at lave forsking på projekter, der ellers ikke ville være mulige at lave uden deres ekspertise, ” siger hun.

Xukun JiHuawei Technologies (Denmark) ApS/Public Affairs and Communications Department

Kontakt venligst VP of Communications Xukun Ji pr. mail for pressehenvendelser og spørgsmål relateret til pressemeddelelser.

xukun.ji@huawei.com

Information om Huawei