Huawei haler ind på Apple målt på værdi for pengene

Kinas førende smartphone-producent, Huawei, er i dag et af verdens bedst sælgende telefonmærker med sine prisstærke smartphones. Men hvordan lyder danskernes dom over Huawei? Det har YouGov BrandIndex set nærmere på.

Målt på det overordnede image ligger Huawei stadig langt fra Apple og Samsung, som har siddet tungt på det danske smartphone marked i mange år.

Index-score (image) fra 1. januar 2014 – 24. september 2017

BrandIndex - Huawei, Apple og Samsung

Index er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

Huawei har dog forbedret sin image-score med 7,5 point fra -0,6 til 6,9 i slutningen af september 2017, mens både Apple og Samsung har haft en svagt nedafgående image-score. Apple havde således en image-score på 32,9 og Samsung 36,0 ved begyndelsen af 2014 og ved udgangen af september 2017 havde Apple havde en image-score på 27,8 og Samsung 33,3.

Huaweis forbedrede image skyldes især, at danskerne oplever, at de får god værdi for pengene, når de køber produkter fra Huawei.

Værdi for pengene 1. januar 2014 – 24. september 2017

BrandIndex - Værdi for pengene - Huawei, Apple og Samsung

Værdi for pengene findes ved, at man spørger respondenter, hvilke mærker, de vil sige tilbyder en ydelse, som er god i forhold til, hvad den koster, og hvilke som er dårlige i forhold til, hvad de koster. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Huawei har forbedret sin værdi for pengene-score med 8,8 point fra 0,3 i begyndelsen af 2014 til 9,1 ved udgangen af september 2017, hvor Huawei bliver vurderet højere end Apple, som har haft en faldende score siden 2014. Apples værdi for pengene-score er faldet fra 13,6 ved begyndelsen af 2014 til 6,3 point ved udgangen af september 2017.

Sammenlignet med konkurrenten Samsung er der dog stadig et stykke vej igen for Huawei. Samsung har en værdi for pengene-score på 29,7 ved udgangen af september 2017 - 20,6 point foran Huawei.

YouGov BrandIndex, målgruppe: 18+, periode: 1. januar 2014 – 24. september 2017. Gns. dagligt antal interview ved 8 ugers rullende gennemsnit: Ca. 850

Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Photo: GettyImages

Index (image)
Value

What the world thinks

Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive.

Kernen i vores virksomhed er vores globale panel, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker.