Hovsa! 800.000 danskere har ikke holdt ferie

29 pct. er nødt til at overføre ferie til det nye ferieår

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 29. april 2016

For mange kommer det som overraskelse, selv om det sker hvert eneste år: Den 1. maj starter et helt nyt ferieår. Har man ikke fået holdt al sin ferie, er man derfor nødt til at lave en aftale med sin arbejdsgiver om en særskilt overførsel. Det er 800.000 danskere nødt til at gøre i år ifølge en ny undersøgelse foretaget af Deloitte.

- Ferieåret kører jo forskudt af kalenderåret, og det giver altid anledning til en del forvirring. Selvfølgelig er der nogle medarbejdere, der med vilje sparer op. For manges vedkommende er der dog tale om, at man ikke lige får tjekket feriesaldoen, og så har man pludselig oparbejdet en pukkel, siger Lizette Jørgensen, leder af Deloitte Løn Service.

Selv om det altså er helt almindeligt, at medarbejdere og arbejdsgivere indgår aftaler om ferieoverførsel, medfører aftalerne en hel del administration ifølge Lizette Jørgensen:

- Det lyder jo ganske simpelt, at man lige aftaler, at ferien overføres til næste år. Så let går det altså ikke. Hvis virksomheden ikke har skriftlig dokumentation for samtlige aftaler, kan de ikke godkendes af Arbejdsmarkedets Feriefond, og kan de ikke godkendes, kommer virksomheden til at betale dobbelt.

I det hele taget er der mange arbejdspladser, der kæmper med at holde orden i ferieregnskabet, mener Lizette Jørgensen:

- Ligesom så meget andet er ferie et kompliceret område at håndtere. Der er en urskov af regler, som arbejdsgiverne skal kende og følge. Har man ikke fuldstændig styr på dem, kommer man meget let til at træde forkert.

En del arbejdspladser giver dog slet ikke medarbejderne mulighed for at overføre ferie. Dermed slipper de for en masse administration og unødigt bøvl. Til gengæld skal de ofte håndtere en stor feriepukkel i april, mener Lizette Jørgensen:

- Det er klart, at kan man ikke overføre sin ferie, så afholder man den bare. Derfor ser vi også, at mange medarbejderne har travlt med at tage fri lige inden 1. maj. Det er trods alt bedre med nogle hyggedage i haven eller en smuttur til Paris end helt at gå glip af den ferie, man har krav på.

Københavnere er de flittigste til at spare op på feriekontoen. Her overfører fire ud af 10 medarbejdere ferie til det nye ferieår.

29 pct. af danske medarbejdere overfører ferie til det nye ferieår med start 1. maj

38 pct. kunne have gjort det, men har brugt al deres ferie

25 pct. har slet ikke muligheden

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Lizette Jørgensen
lizjoergensen@deloitte.dk

Lizette Jørgensen er leder af Deloitte Løn Service, der varetager lønadministration for en lang række danske virksomheder.

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Lizette Jørgensen