Hovedstadskommuner har fejlagtigt modtaget milliarder i tilskud

København og syv nordsjællandske kommuner har fået over 2,5 milliarder kroner for meget i tilskud gennem den kommunale udligningsordning, skriver Nordjyske Stiftstidende. Et godt eksempel på, at udligningsordningen har spillet fallit, siger Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen.

De mange milliarder, som hovedstadskommunerne fejlagtigt har fået udbetalt, skyldes, at udlændinges uddannelsesniveau siden 2006 ikke er blevet registreret. Dermed er alle udlændinge, der er kommet til Danmark i perioden 2007-2017, blevet placeret i kategorien ”uden erhvervsuddannelse”, hvilket udløser midler fra det kommunale udligningssystem, der fordeler penge mellem landets kommuner.

Nordjyske Stiftstidende har fået firmaet Dataproces til at regne på, hvad det i kroner og øre har betydet for landets kommuner, og konklusionen er klar: Københavns Kommune og syv nordsjællandske kommuner har tilsammen fået over 2,5 milliarder kroner for meget i tilskud. Københavns Kommune har alene fået 1,7 milliarder kroner mere, end hvis udlændinges uddannelsesniveau havde været kendt, mens eksempelvis Hjørring Kommune er blevet snydt for knap 74 millioner i perioden.

En kæmpe skandale, siger Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen:

”Den kommunale udligningsordning har ganske simpelt spillet fallit. Vi snakker om rigtig mange milliarder, som kommuner i Det Lokale Danmark burde have haft del i, men som i stedet er gået til rige kommuner i hovedstadsområdet. Jeg er ikke bleg for at kalde det en kæmpe skandale,” siger Kim Ruberg.

Systemet fungerer ikke
Han slår samtidig fast, at de nye tal tydeligt viser, at der er et stort behov for en ny og fair udligningsordning, så den kommer til at leve op til sit formål: at sikre, at kommunerne kan levere nogenlunde samme service ved nogenlunde samme beskatningsniveau på tværs af landet:

”Et Danmark i balance, som alle partier i Folketinget går ind for, kræver et nyt udligningssystem. Det er et faktum, at kommuner uden for hovedstadsområdet i gennemsnit bruger flere penge på overførselsindkomster, har færre penge til folkeskoler, ældreomsorg samt til sport og fritid. Når hovedstadskommunerne så samtidig fejlagtigt får tildelt milliarder i tilskud, har vi da et system, som slet ikke fungerer,” siger Kim Ruberg.

Det er ikke kun via fejlagtige tilskud fra udligningsordningen, at hovedstaden modtager støtte. I bogen ‘Udkantsmyten’ dokumenterer det socialdemokratiske folketingsmedlem Kaare Dybvad, at hjælpen fra resten af Danmark til hovedstaden udgør omkring 28 milliarder kroner om året som følge af en overrepræsentation af statslige arbejdspladser, statsejede virksomheder og tilskud til infrastruktur i hovedstaden:

”Det er en myte, at det er kommunerne i Det Lokale Danmark, der er på støtten. Det er faktisk lige omvendt. Derfor er der også et stort behov for, at vi både får et nyt udligningssystem, samtidig med at vi fordeler goderne mere retfærdigt ved eksempelvis at flytte flere statslige arbejdspladser til Det Lokale Danmark og decentralisere de videregående uddannelser. På den måde kan staten bakke op om de områder af Danmark, hvor værdierne skabes,” siger Kim Ruberg.

Indenrigsministeriet har nedsat et Finansieringsudvalg, som senere på året skal aflevere sine anbefalinger til et nyt udligningssystem. Inden eventuelle ændringer træder i kraft, vil hovedstadskommunerne stadig modtage de fejlagtige million-tilskud om året, skriver Nordjyske Stiftstidende.