Wonderful Copenhagen

Hovedstadens turisme sætter rekord med 9,8 mio. overnatninger i 2015

Del

2015 blev det hidtil bedste år for turismen i hovedstaden – målt på overnatninger, oplyser Wonderful Copenhagen.

Det er det 6. år i træk med vækst siden finanskrisen. I 2009, hvor antallet af overnatninger dykkede mest, var der ca. 6,3 mio. overnatninger i hovedstaden. I 2015 løb det samlede antal solgte senge på hoteller mm. i hovedstadsregionen op i 9,8 mio. En vækst på ca. 55 pct. på 6 år.

”Det er dejligt, at flere og flere turister og forretningsrejsende har fået øjnene op for de muligheder, Danmarks hovedstad tilbyder. Det skaber arbejdspladser til chauffører og andre i servicebranchen, når mennesker fra hele verden kommer hertil for at få en god oplevelse. Med samarbejdet om Greater Copenhagen arbejder vi på at tiltrække endnu flere turister og kongresdeltagere, så disse arbejdspladser også er her i de kommende år,” siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Vækst på 8 pct.
De lidt over 9,8 mio. overnatninger i 2015 er en fremgang på over 724.000 i forhold til 2014. Det betyder, at væksten i hovedstadens turisme i 2015 lander på ca. 8 pct. Ifølge Wonderful Copenhagen medregner tallene overnatninger på hoteller mm., men ikke alternative overnatningsmuligheder som eks. airbnb, der ikke registreres i overnatningsstatistikken, men alligevel bidrager til omsætningen i byen.

Selvom der er pæn fremgang i danske overnatninger, er det stadig udenlandske besøgende, der fylder mest i hovedstadens turist-tal. Svenskerne er – trods tilbagegang – stadig den største udenlandske nationalitet for hovedstadens turisme. På en ny anden plads kommer Storbritannien, der med en fremgang på over 15 pct. har skubbet nordmændene ned på en tredjeplads.

Der var lidt færre nordmænd og tyskere end i 2014. Til gengæld steg antallet briter, nordamerikanere og kinesere markant. Der var 19 pct. flere overnatninger fra USA og en fremgang på over 9 pct. i antallet af kinesiske overnatninger i 2015.

Kontakter

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), via pressevagten, tlf.: 70 20 95 88

Wonderful Copenhagen, Head of Corporate Communications, Uffe Hartmann, ufh@woco.dk, mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Verdens største kongres om havvind kommer til København24.3.2017 14:22pressemeddelelse

Danmark skal være vært for kongressen Offshore Wind Energy 2019, der er verdens største kongres og udstilling med fokus på havvind. Kongressen afholdes af den europæiske organisation WindEurope i tæt samarbejde med Vindmølleindustrien og forventes at tiltrække 10.000 deltagere i 3 dage. ”Danske virksomheder var de første til at opstille vindmøller på havet, og vi er i dag hjemsted for nogle af verdens førende virksomheder på området. Derfor glæder det mig utrolig meget, at WindEurope har peget på Danmark som værtsland for Offshore Wind Energy 2019, og jeg har store forventninger til konferencen og udstillingen, da interessen for havvind er hastigt voksende i hele verden. Derfor håber jeg også, at dette kan udvikle sig til en tilbagevendende begivenhed efter 2019,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. Ifølge de seneste tal fra 2015 beskæftiger vindmøllebranchen i Danmark 31.000 og stod for 4,6% af den totale danske eksport, mens vindmøllebranchen omsatte for godt

New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi31.1.2017 09:47pressemeddelelse

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed fo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum