Hovedstadens turisme sætter rekord med 9,8 mio. overnatninger i 2015

2015 blev det hidtil bedste år for turismen i hovedstaden – målt på overnatninger, oplyser Wonderful Copenhagen.

Det er det 6. år i træk med vækst siden finanskrisen. I 2009, hvor antallet af overnatninger dykkede mest, var der ca. 6,3 mio. overnatninger i hovedstaden. I 2015 løb det samlede antal solgte senge på hoteller mm. i hovedstadsregionen op i 9,8 mio. En vækst på ca. 55 pct. på 6 år.

”Det er dejligt, at flere og flere turister og forretningsrejsende har fået øjnene op for de muligheder, Danmarks hovedstad tilbyder. Det skaber arbejdspladser til chauffører og andre i servicebranchen, når mennesker fra hele verden kommer hertil for at få en god oplevelse. Med samarbejdet om Greater Copenhagen arbejder vi på at tiltrække endnu flere turister og kongresdeltagere, så disse arbejdspladser også er her i de kommende år,” siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Vækst på 8 pct.
De lidt over 9,8 mio. overnatninger i 2015 er en fremgang på over 724.000 i forhold til 2014. Det betyder, at væksten i hovedstadens turisme i 2015 lander på ca. 8 pct. Ifølge Wonderful Copenhagen medregner tallene overnatninger på hoteller mm., men ikke alternative overnatningsmuligheder som eks. airbnb, der ikke registreres i overnatningsstatistikken, men alligevel bidrager til omsætningen i byen.

Selvom der er pæn fremgang i danske overnatninger, er det stadig udenlandske besøgende, der fylder mest i hovedstadens turist-tal. Svenskerne er – trods tilbagegang – stadig den største udenlandske nationalitet for hovedstadens turisme. På en ny anden plads kommer Storbritannien, der med en fremgang på over 15 pct. har skubbet nordmændene ned på en tredjeplads.

Der var lidt færre nordmænd og tyskere end i 2014. Til gengæld steg antallet briter, nordamerikanere og kinesere markant. Der var 19 pct. flere overnatninger fra USA og en fremgang på over 9 pct. i antallet af kinesiske overnatninger i 2015.

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), via pressevagten, tlf.: 70 20 95 88

Wonderful Copenhagen, Head of Corporate Communications, Uffe Hartmann, ufh@woco.dk, mobil: 21 73 98 90

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p