Hovedstadens selvstændige drejer nøglen om

Stigende antal konkurser blandt små virksomheder i hovedstadsområdet

København, 7. december 2015

Danmarks Statistik har netop offentliggjort antallet af konkurser i november. Tallene viser, at der var 90 pct. flere konkurser i Region Hovedstaden i november end i maj-oktober i gennemsnit.

”Lige nu ser vi, at mange virksomhedsejere må kaste håndklædet i ringen, fordi de simpelthen ikke kan generere nok omsætning til at holde virksomheden i live og betale deres kreditorer,” siger partner i Deloitte Sten Peters, der er ekspert i små og mellemstore virksomheder.

Helt præcis gik 174 af Hovedstadens virksomheder konkurs i november. Cirka to tredjedele af konkurserne ramte virksomheder uden ansatte.

”Det er især enkeltmandsvirksomhederne, der bliver ramt af konkurser lige nu. Størstedelen beskæftiger sig med handel og transport. Dog ser vi også, at flere selvstændige konsulenter i den seneste tid har måttet sige farvel til deres virksomhed. Det tyder på, at mange opererer i et svært marked,” siger Sten Peters.

Drømmen om at skifte lønmodtagerlivet ud med jobbet som selvstændig konsulent er ellers på toppen af listen over danskernes iværksætterdrømme.

”For nylig viste en undersøgelse, at konsulent- og it-branchen er den absolutte topscorer, når det gælder drømmen om at blive selvstændig. Livet som butiksejer er nr. 2, mens drømmen om at drive egen café kommer ind som nr. 3. Der er selvfølgelig ikke noget galt med disse drømme, og mange får heldigvis succes, men vi må også konstatere, at det er sjældent, at disse virksomheder bliver rigtig store,” siger Sten Peters.

I gennemsnit havde de konkursramte virksomheder i november 2,7 mio. kr. i årlig omsætning mod 3,8 mio. kr. i maj-oktober.

Tallene fra Danmarks Statistik findes her: http://www.danmarksstatistik.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=20051

stpeters@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Sten Peters er partner i Deloitte og ekspert i de forhold, der vedrører små, mindre og mellemstore virksomheder.