Hovedstadens håndværkere klarer sig bedre end gennemsnittet

Hele bygge- og anlægsbranchen er i bedring

København, 28. september 2015

Der er klar fremgang at spore i den danske bygge- og anlægsbranche. Flere virksomheder har polstret sig, ligesom indtjeningen pr. ansat er steget med næsten 25 pct. Det viser en analyse udarbejdet af Dansk Byggeri og Deloitte. Særligt godt går det i Hovedstadsområdet.

”Lige nu ser vi en positiv udvikling i hele branchen. Flere virksomheder har overskud, og flere har det over en længere periode. Samtidig er færre virksomheder i fare for at gå konkurs. Det er en udvikling båret af forbedret effektivitet og lønsomhed i virksomhederne og et samlet højere aktivitetsniveau,” siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

I gennemsnit tjente branchen 66.000 kr. pr. ansat i 2014. I hovedstaden er tallet 68.000 kr., altså 3 pct. højere.

”De positive resultater i Hovedstadsområdet er primært løftet af bygningsentreprenørerne, hvilket naturligvis hænger sammen med, at der er markant mest gang i nybyggeriet i Hovedstaden. Men malere, tømrere og murere har også haft en godt år med en solid indtjening. Det er særdeles positivt,” siger Thomas Frommelt.

Det er dog ikke alle virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, der er lige gode til at tjene penge. De 25 pct. bedste virksomheder i branchen har en indtjening, der er cirka tre gange så høj som gennemsnittet.

Om analysen:

Analysen af den danske bygge- og anlægsbranche udarbejdes årligt af Deloitte og Dansk Byggeri. Analysen omfatter de udførende byggevirksomheder, dvs. tømrere, murere, malere og entreprenører. Den bygger på regnskabstal fra i alt 2.253 virksomheder.

tfrommelt@deloitte.dk

DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i byggebranchen.