Hovedkrav til OK20: HK’ere vil bestemme mere selv

Den enkelte HK’er skal i højere grad selv kunne bestemme, om de har brug for flere kontanter, mere pension eller mere frihed. Og der skal være flere penge at bestemme over. Det er hovedkravet fra HK Privat ved de overenskomstforhandlinger, som bliver skudt i gang i dag.

I dag begynder overenskomstforhandlingerne på industriens område for 230.000 ansatte. Hovedkravet fra de privatansatte HK’ere er større indflydelse på egne arbejdsvilkår. Den enkelte skal i højere grad selv kunne bestemme, om hun eller han har brug for flere kontanter, mere i pension eller mere frihed.

”Vi er forskellige og har forskellige behov på forskellige tidspunkter i livet. Derfor er det helt oplagt, at den enkelte HK’ere kan vælge mere selv,” siger formanden for HK Privat, Simon Tøgern på dagen, hvor Dansk Industri og CO-industri tager hul på forhandlingerne på industriens område.

Det er den såkaldte fritvalgskonto, der efter HK Privats mening skal have hovedfokus under forhandlingerne. I dag får den privatansatte HK’er hver måned 4 % oven i sin løn på sin fritvalgskonto, som man kan bruge til ekstra udbetaling, mere i pension eller fx seniordage.

Overenskomstkravet er at få beløbet fordoblet og derudover udvide muligheder for at bruge af kontoen – fx til køb af ekstra fridage.

”Det vil give medlemmerne fleksibilitet og indflydelse på eget arbejdsliv – en slags arbejdslivskonto. Samtidigt vil en fordobling give dem en rimelig andel af virksomhedernes gode indtjening,” mener Simon Tøgern.

Kravet om mere fritvalg har massiv opbakning fra HK Privats medlemmer. 88 procent af medlemmerne mener, at det er en god/meget god idé, at der i overenskomsterne bliver indført rettigheder, som man i høj grad selv kan bestemme over. 72 procent bakker op om ideen om at kunne købe ekstra fridage for fritvalgskontoen, mens 74 procent er tilhængere af kravet om, at indbetalingen fordobles fra 4 til 8 procent. Det viser en ny Epinion-undersøgelse blandt 1.300 HK Privat-medlemmer.

HK Privat indsamlede i foråret 2019 i alt 18.897 udsagn og ønsker til OK20 blandet medlemmerne: Her var de absolutte topscorere også mere frihed, mere fleksibilitet og flere penge.

Simon Tøgern, formand for HK Privat, tlf.: 5090 9642