Egencia

Hotelreservationer uden om rejsepolitikken er stadig et problem

Del

En undersøgelse fra Egencia peger på, hvad der fører erhvervsrejsende på afveje

En nylig undersøgelse foretaget af Expedia-koncernens eget erhvervsrejseselskab Egencia, viste, at trods den udbredte brug af rejsepolitikker, er ad hoc hotelreservationer (reservationer der ikke er i overensstemmelse med rejsepolitikken) stadig et problem. Mens 60% af erhvervsrejsendes virksomheder har en rejsepolitik, der beskriver procedurer og retningslinjer for reservation af rejser, har halvdelen af disse ansatte stadig lov til at bestille rejser ved hjælp af en metode efter eget valg. Op mod 46% indrømmer, at de har reserveret indkvartering der ikke følger rejsepolitikken, når de reserverer et hotelværelse. Dette er resultaterne af den 4. udgave af Egencias Business Travel and Technology Survey.

Et relevant hoteludvalg tilpasset de erhvervsrejsendes behov
Egencia-undersøgelsen ser på, hvad der får erhvervsrejsende til at bestille et hotel, der ikke er i overensstemmelse med rejsepolitikken og hvordan virksomheder kan forhindre det. Det er helt nødvendigt at kunne levere det relevante udvalg, taget i betragtning at de vigtigste årsager på verdensplan til ikke at reservere hoteller i overensstemmelse med rejsepolitikken er beliggenhed og pris (begge ligger på 37%). Det betyder ikke nødvendigvis at der skal udbydes millioner af hoteller. Det, der betyder noget, er at udbyde relevante hoteller, der er skræddersyet til de erhvervsrejsendes behov, herunder hotellers beliggenhed samt fleksible reservationsmuligheder. Derudover eliminerer konkurrencedygtige priser behovet for at handle udenom firmaets etablerede rejseløsning.

”Vores erfaring siger, at erhvervsrejsende gerne vil have en let og intuitiv oplevelse, når de bestiller hotel. Ved hjælp af intelligente løsninger har vi optimeret hotelsøgningerne, sådan at det rigtige valg vises i toppen af søgeresultaterne. Og det virker – 75% af Egencias rejsende reserverer én ud af de øverste syv hoteller, og over halvdelen reserverer fra top tre,” siger Sys Hansen fra Egencia Danmark. ”Der skal være transparens igennem hele processen, og det er blandt andet det vi efterkommer med klare beskrivelser af alt det, der er inkluderet i prisen. I sidste ende fører det også til, at flere overholder rejsepolitikkerne,” tilføjer Sys Hansen.

Incitamenter fremmer overholdelse
Undersøgelsen viser, at incitamenterne til at overholde rejsepolitikken varierer fra region til region. På verdensplan har det vist sig, at økonomiske belønninger højst sandsynligt vil være de incitamenter, der får rejsende til at bestille i overensstemmelse med deres rejsepolitik. 62% rapporterer, at de ville vælge inden for deres rejsepolitik, hvis de modtager en procentdel af besparelserne under prisloftet. 60% ville desuden overholde deres rejsepolitik, hvis det betød at de modtog midler de kunne anvende til andre rejsemuligheder. Det er tæt efterfulgt af hotellers loyalitetsprogrammer og bonuspoint.

Problemet med manglende overholdelse
Når rejsende benytter sig at virksomhedens rejseløsning/reservationssystem, kan virksomheden straks finde ud af, hvilke rejsende der måske bliver påvirket af vejr, geopolitik eller terror. Såfremt der bestilles uden om rejseløsningen, skaber det ekstra arbejde for den sikkerhedsansvarlige, der med det samme skal kunne lokalisere rejsende der kan være påvirket af en hændelse. Det giver også problemer for indkøbere/rejseansvarlige, der har brug for at have et samlet overblik over rejseudgifter for at optimere rejseløsningen. Det betyder, at der bliver brugt ekstra tid på at indsamle informationer om rejser der er reserveret udenom rejsepolitikken for at kunne konsolidere disse i de samlede rapporter. Eksperter er enige om, at dette kan medføre tabte besparelser, da GBTA fastslår at 79% af rejseansvarlige erkender, at samarbejdet med et erhvervsrejsebureau fører til mere effektive processer og dermed besparelser i erhvervsrejsesegmentet[1].

Andre faktorer kan forstærke effekten af hotelreservationer, der foretages udenom virksomhedens etablerede rejseløsning:

  • GBTA forventer, at hotelpriser vil stige med næsten 4% på verdensplan I løbet af det næste år.[2]
  • Indlogeringsudgifter ligger gennemsnitligt på 14% af de samlede rejse- og underholdningsudgifter[3], hvilket typisk er den næststørste post i en virksomheds budget.

Besøg Egencias hjemmeside for mere information angående vores leverandørnetværk.

[1] GBTA Foundation, 2014, “What Costs and Savings Do Managed Travel Programs Experience?” - http://www.gbta.org/PressReleases/Pages/rls_110514.aspx

[2] GBTA Foundation, 2018 Global Travel Forecast - http://www.gbta.org/foundation/pressreleases/Pages/rls_071817.aspx

[3] Certify, 2017 T&E Expense Trends and Benchmark Spending - https://www.certify.com/Webinar-T-and-E-Expense-Trends-Benchmark-Spending-2017.aspx

Nøgleord

Kontakter

Sys Hansen, Egencia Denmark
E-mail: shansen@egencia.com
Tlf. +45 65 43 35 28

Simone Hjorth, Halo. agency
E-mail: simone.hjorth@haloagency.dk
Tlf. +45 53 82 36 31

Vedhæftede filer

Links

Information om Egencia

Egencia
Egencia
Meldahlsgade 5, 3.
1613 København V

https://www.egencia.com/public/dk

Om Egencia
Egencia gør erhvervsrejser mere effektive. Egencia sætter den erhvervsrejsende i centrum og udvikler kontinuerligt brugervenlige løsninger, der understøtter hele rejsen og sikrer at rejsepolitikken overholdes. Drevet af brugerindsigt og teknologiinvesteringer fra moderselskabet Expedia Gruppen, samler Egencia alt det, som de rejsende og rejseansvarlige behøver - indhold, teknologi, service og rapportering - i én platform. Egencia udbyder sine ydelser i 65 lande. For mere information om Egencia, besøg www.egencia.dk eller besøg vores blog eller LinkedIn.