Hoteller og forbrugere skal kende vilkårene på booking-platforme
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt markedsforholdene blandt hotelbookingplatforme i analysen "Bookingplatforme, hoteller og forbrugere”. Generelt viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport, at der er en vis konkurrence mellem platformene.
Dog viser undersøgelsen også, at især små og mellemstore hoteller har behov for at blive klædt bedre på til at forhandle med bookingplatformene og udnytte de digitale muligheder. Ligeledes viser undersøgelsen, at særligt de unge forbrugere har svært ved at gennemskue bookingportalernes salgsmekanismer og markedsføring.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov:
”Det er dejligt at se, at udviklingen går i den rigtige retning, og at der er en vis konkurrence mellem bookingplatformene. Men samtidig kan vi se, at der er plads til forbedring, og at vi fortsat skal arbejde for at styrke konkurrencen imellem platformene, blandt andet ved at hjælpe de små hotelvirksomheder og forbrugerne til bedre at kunne agere på platformene.
For eksempel ser vi et behov for, at hotellerne får bedre kendskab til de gældende vilkår som fx prisklausuler, så de bedre kan forhandle med bookingplatformene til gavn for både hotellerne selv og for forbrugerne. Samtidig skal vi se på, om vi kan hjælpe forbrugerne til bedre at kunne gennemskue bookingplatformenes markedsføringstricks.”
Som opfølgning på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport, har erhvervsministeren derfor bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at igangsætte en række tiltag:
- Øget kendskab blandt hoteller til bookingplatformenes vilkår og betingelser:
Via yderligere oplysning målrettet de små og mellemstore hoteller, skal hotellerne klædes bedre på til at forhandle med bookingplatformene og udnytte de digitale muligheder. Det kan give besparelser til hotellerne – og i sidste ende til kunderne.
Fx viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse, at 40 procent af hotellerne ikke ved, at platformenes prisklausuler er ændret, så hotellerne nu gerne må annoncere med lavere priser andre steder, fx på konkurrerende platforme. Kun på hotellets egen hjemmeside forpligter hotellet sig til ikke at annoncere med en billigere pris end prisen på platformene, men hotellet må gerne tilbyde en lavere pris, hvis gæsten henvender sig direkte til hotellet. - Fokus på bedre beskyttelse og oplysning af forbrugerne:
Forbrugerne vil have gavn af større oplysning om og forståelse for de markedsføringstricks og salgsmekanismer, som findes på portalerne. På baggrund af undersøgelsen lanceres derfor et nyt oplysningsinitiativ målrettet unge voksne, som ifølge analysen er den gruppe i Danmark, som føler sig mest pressede af salgsmekanismerne på portalerne.
Det ligger endnu ikke fast, hvordan oplyningsarbejdet præcis skal udformes, men tanken er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil gå i dialog med brancheorganisationerne for hoteller om et samarbejde på området. - Arbejde for større gennemsigtighed på EU-niveau:
I forlængelse af oplysningsarbejdet, arbejder regeringen i EU for, at platformene blandt andet forpligtes til at gøre det mere tydeligt over for forbrugerne, hvilke hoteller der har betalt for at blive vist højere på listen i forbindelse med en søgning på platformen. Ligeledes arbejdes der i EU på at gøre det lovpligtigt for bookingplatformene at beskrive forståeligt, hvordan de rangerer hotellerne, og at offentliggøre eventuelle restriktioner, som platformene sætter for hotellerne, for eksempel i form af prisklausuler.
Kontakter
Sara Ringgaard PricePressekonsulent
Tlf:91 39 94 07srp@em.dkInformation om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Endnu flere midler til støtte af danske erhvervsprojekter i Ukraine15.4.2024 10:16:48 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen afsætter nu nye midler til Ukraine Fonden, som er med til at muliggøre danske virksomheders investeringer i Ukraine. Den ekstra støtte markeres i dag med et besøg fra den ukrainske førstedame, Olena Zelenska, i Danmark. Her deltager Olena Zelenska bl.a. i regeringens Ukraine Investeringsforum.
Presseinvitation: Møde i regeringens Ukraine Investeringsforum12.4.2024 16:04:07 CEST | Pressemeddelelse
Pressen inviteres til møde i regeringens Ukraine Investeringsforum d. 15. april i Industriens Hus.
Nyt organ skal sikre hurtigere adgang til fremtidens behandling for danske patienter6.4.2024 10:34:17 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden TÜV SÜD Denmark MHS skal være såkaldt bemyndiget organ for certificering af medicinsk udstyr i Danmark. Det har Lægemiddelstyrelsen og EU-Kommissionen netop besluttet efter et udbud fra Erhvervsministeriet. Organet kan nu begynde arbejdet, så innovativt medicinsk udstyr hurtigst muligt kan komme på markedet til gavn for patienter, sundhedsvæsenet og life science-industrien.
Regeringen vil give butikker lov til at afvise 1000-kronesedler ved små køb14.3.2024 12:15:04 CET | Pressemeddelelse
Butikker i detailhandlen oplever udfordringer med de mange 1000-kronesedler, som deres kunder vil af med. Derfor vil regeringen give butikkerne mulighed for at afvise 1000-kronesedler ved køb under 500 kroner.
Tech-giganter indkaldes til møde: De skal tage større ansvar for børn og unge8.3.2024 14:59:32 CET | Pressemeddelelse
For at finde effektive løsninger for aldersverifikation mod skadeligt indhold online, inviterer erhvervsminister Morten Bødskov Facebook, Google, Snapchat og TikTok til møde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum