Hornbæks nye center vil noget mere

Planerne for det nye idræts- og kulturcenter i Hornbæk er store.

Afdelingsdirektør Jan Nyvang (t.v,) og kunderådgiver Poul Erik Christiansen flankerer Peter Thorsen, der modtager gavechecken på HIKC’s vegne.

Ikke bare er der tale om et moderne idrætscenter, som skal tilbyde de lokale foreninger unikke rammer for at udfolde sig. Ambitionen er det moderne forsamlingshus, der skal tiltrække områdets borgere uanset alder og interesser. Det fortæller projektansvarlig for centrets opførelse, Peter Thorsen. Projektet har nu fået støtte fra Sparekassens Kronjyllands Nordre afdeling.

− Sparekassen Kronjylland vil gerne bidrage til at skabe et moderne samlingssted, hvor borgerne kan mødes helt uforpligtende. I et moderne samfund er en af vores største udfordringer ensomhed. Derfor er det meget glædeligt at opleve et projekt, der i så høj grad ønsker at skabe et alternativ hertil. Her får alle noget at komme efter, og det tror jeg, bliver et stort aktiv for hele Hornbæk i en tid, hvor fysiske fællesskaber generelt er under pres. Det her bliver byens nye ”gadekær” – stedet, hvor man mødes og kan skabe nye venskaber i trygge rammer, forklarer Jan Nyvang, der er afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjyllands afdeling på Mariagervej, der bidrager med 50.000 kr.

Forsamlingshus af moderne dimensioner

− Vi ønsker at skabe et helt unikt samlingssted. Jeg kan bedst beskrive det som et moderne forsamlingshus, der både byder på fællesspisninger, kulturaftener, idræt og så lige det der ekstra, der gør, at det bliver stedet, hvor områdets borgere mødes. Planen er altså i al beskedenhed at skabe et sted for alle – uanset alder og interesser, lyder det fra Peter Thorsen.

Ambitionerne og begejstringen giver genlyd i hele Hornbæk og omegn. De frivillige ildsjæle er for længst trukket i arbejdstøjet, og det lokale erhvervsliv bakker op med vigtig støtte og kontante bidrag. Heriblandt Sparekassen Kronjylland, som altså har valgt at bidrage med 50.000 kroner fra sin gavefond:

Det forventes, at byggeriet går i gang i april måned 2019. Går alt vel, kan Hornbæk Idræt & KulturCenter slå dørene op for et nyt sted i begyndelsen af 2020.

Salg af Sparinvest vil styrke Sparekassen Kronjylland1.3.2019 08:38:07 CETPressemeddelelse

Sparekassen Kronjylland er en del af ejerkredsen bag Sparinvest, som i dag har indgået en betinget aftale om at sælge 75 procent af aktiekapitalen til Nykredit for 2.245 millioner kroner, ligesom der inden overdragelsen vil blive udbetalt 155 millioner kroner i udbytte. Hvis salget går igennem, vil det give Sparekassen en indtægt på 94 millioner kroner plus udbytte. Salget kan desuden styrke Sparekassens kapital og samtidig sikre et fortsat stærkt investeringssamarbejde til gavn for både kunder og Sparekassen. Hvis salget går igennem, bliver Sparekassens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent øget med cirka 0,9 procentpoint, dels på grund af den ekstraordinære indtægt og udbyttebetalingen, dels på grund af reduktion i fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder. - Kapitalkravene stiger betydeligt i disse år, og her vil et eventuelt salg være et af flere redskaber til at sikre, at Sparekassen også i årene fremover har en stærk og rigelig polstri