Holstebro-klub har succes med gymnastik kun for drenge

Gymnastikforeningerne har svært ved at holde på drengene – men i VGF89 fra Holstebro ser de ud til at have knækket koden.
Foto: DGI

Tallene er egentlig ret tydelige: Når drenge er omkring 12 år, så falder lysten til at gå til gymnastik tydeligt. Faktisk falder andelen af drenge, der er medlem af en gymnastikforening, fra 53.000 til 6.000 i årene omkring 12-års alderen.

Men i Vestjysk Gymnastik Forening, VGF89, i Holstebro er kurven vendt. Her er et helt nyt hold med 23 drenge startet op.

” Hvis man skal fange drenge skal det gøres på en utraditionel måde. Annoncering virker ikke. Men når de er helt røde i hovedet og har haft en god oplevelse, så vil de gerne have mere,” siger Bent Busk der er teamchef i VGF89.

Vaks ved havelågen

Og en god oplevelse var netop, hvad der var målet, da drengene i første omgang blev præsenteret for gymnastikken gennem DGI’s projekt 10.000 på 10 dage i sensommeren. Her var målet at udfordre 10.000 drenge fra 6-15 år til at bruge deres krop på nye måder via en mere street-inspireret tilgang til gymnastikken.

Efter en af de i alt 65 workshops landet over var Bent Busk vaks ved havelågen og sendte en seddel med hjem til forældrene i de begejstrede drenges tasker.

”Der startede 23 drenge allerede om fredagen,” siger Bent Busk.

Det skal være vildt

Selv om drengene nu er blevet en del af en traditionel gymnastikforening, så er det ifølge teamchefen afgørende at holde fast i en lidt anderledes måde at tænke gymnastik på:

”Det er vigtigt at lave det på en måde, der udfordrer drengene der, hvor de er. Det skal være lidt vildt og de skal ikke stå for meget stille. Og så skal der listes lærdom ind i dem,” siger Bent Busk.

Henrik Pedersen, gymnastikkonsulent ved DGI Vestjylland, er enig:

”Vi skal give drengene et billede af, at gymnastikken kan være et tilbud, der kommer op og konkurrerer med alle de andre tilbud. Gymnastikken har noget, der kan ramme alle drenge.”

23 gør ingen sommer

Et enkelt nyt drengehold gør ingen sommer – og Bent Busk er da også klar til at følge op på succesen med de 23 nye gymnaster:

” Nu har vi fået noget erfaring og den vil vi gerne bygge videre på. Vi vil kontakte skolerne og spørge, om de ikke kan få nogle drenge ud i springcentret i løbet af en skoledag. Så kan vi forhåbentligt få nogle af dem sluset ind i foreningen i løbet af foråret, siger Bent Busk.

Foto: DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer.