Holstebro er landets næstmest erhvervsvenlige kommune

Holstebro og Skive er begge særdeles erhvervsvenlige kommuner med en placering som nummer to og ti på ranglisten i Dansk Byggeris analyse af danske kommuners erhvervsvenlighed 2018. Et par af kommunerne i Midt- og Vestjylland er blevet overhalet indenom og er dumpet ned ad listen.

Sidste år blev Holstebro nummer fem, men i år er kommunen tæt på at stryge helt til tops. Skive ligger også stadig i top ti, selv om kommunen er rykket to pladser tilbage. Det er desuden værd at bemærke, at Struer Kommune har taget et gevaldigt hop op ad listen. Struer er rykket 29 pladser frem og er i år nummer 24.

- Både Holstebro og Skive kommuner har rigtig fine vilkår for erhvervslivet. Det er vigtigt for at kunne tiltrække og fastholde virksomhederne. Jeg glæder mig over, at vi igen i år ligger med to kommuner i top ti, og at Struer har forbedret sig markant, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Flere kommunale investeringer
Holstebro Kommune er en god kommune at drive virksomhed i. I forhold til sidste år har kommunen blandt andet hævet beløbet for, hvornår virksomheden skal stille økonomisk garanti for det arbejde, den udfører for kommunen. Fremover skal garantien først stilles, når arbejdet runder én million kroner. Holstebro har mere gang i bygge- og anlægs projekter i øjeblikket, og kommunen har fået en politik om erhvervspraktik i folkeskolen.

Skive Kommune er lige som Holstebro generelt en god kommune for erhvervslivet. I forhold til sidste år trækker det dog blandt andet lidt ned, at kommunen har fået færre nye ledige i arbejde.

- Alle kommuner i Midt- og Vestjylland er nu oppe på en million kroner, før de skal stille økonomisk garanti for byggeprojekter, og det er en god udvikling. Det betyder nemlig, at især de mindre virksomheder har mulighed for at byde på opgaverne. Til gengæld mangler flere af kommunerne en politik om erhvervspraktik i folkeskolen. Det er nødvendigt, hvis vi skal få flere unge til at vælge erhvervsskolerne, siger Niels Hansen.

Gode på enkelte områder
Selv om en kommune ligger lidt længere nede på listen, kan den gøre det godt inden for enkelte områder. Herning er for eksempel næstbedst i forhold til erhvervsaffald og nummer tre i forhold til skatter og afgifter.

To kommuner er dumpet langt ned ad listen
I Midt- og Vestjylland er Herning den dårligst placerede kommune som nummer 53, og der er ingen Midt- og Vestjyske kommuner i den helt tunge ende. Det er dog bemærkelsesværdigt, at både Herning og Lemvig har taget en ruchetur nedad på henholdsvis 39 og 30 pladser. Kommunerne kan forbedre deres placering for eksempel ved at udlicitere flere opgaver på det tekniske område og vedtage en politik om, at folkeskole elever skal i erhvervspraktik.

- Jeg håber, de to kommuner vil se på, hvordan de kan blive mere erhvervsvenlige. Det vil Dansk Byggeri naturligvis gerne bidrage til. Det lokale erhvervsliv og kommunerne har en fælles interesse i, at virksomhederne er konkurrencedygtige, så de kan skabe vækst og arbejdspladser. Derfor ser jeg frem til at få en snak om, hvad der kan gøres for, at vi kan få bedre vilkår for erhvervslivet, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Kommuner

Ændring

Midt- og Vestjylland

Holstebro

Skive

Viborg

Struer

Ikast-Brande

Ringkøbing-Skjern

Lemvig

Herning

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen, telefon 40 17 20 67 post@nh-byg.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17,
sth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.