Verisure A/S

Hold indbrudstyven væk fra hjemmet i sommerferien

Sommerferien står for døren, og selvom de fleste af os kommer til at tilbringe den inden for landets grænser, bør vi stadig have indbrudssikring af hjemmet i baghovedet. For hvem har lyst til at vende retur fra ferie til et gennemrodet hjem? Læs med her og få 10 gode råd til indbrudssikring af dit hjem.
Det er aldrig en rar følelse at komme tilbage fra ferie til et hjem, hvor indbrudstyve har været på besøg. Med en række gode råd kan du gøre dit for at holde de ubudne sommergæster på afstand.

Ifølge en undersøgelse fra første kvartal af 2021 foretaget af Userneeds, digitalt bureau for markedsanalyse, planlægger 19 % af danskerne at pakke sydfrugterne og afholde sommerferien anno 2021 i udlandet. Det svarer til knap hver femte danske familie. 64 % af os planlægger at blive inden for landets grænser, hvoraf 22 % i første kvartal af 2021 allerede havde lejet sommerhus eller feriebolig, mens 21 % overvejede det.

Det vil med andre ord sige, at størstedelen af den danske befolkning vil være væk fra hjemmet i løbet af sommeren. Og selvom indbrudstallene i første kvartal af 2021 ifølge Danmarks Statistik generelt ser rigtig pæne ud, er det vigtigt fortsat at gardere sig mod indbrud. Særligt i sommerferien.

- Tomme hjem, hvor beboerne er taget på ofte flere ugers sommerferie, er guf for indbrudstyve. Derfor kan jeg kun anbefale, at man tager et ekstra kig på sikkerheden i hjemmet, lyder det fra Johnny Dupont, der er sikkerhedsekspert og kvalitetschef i alarmselskabet Verisure.

Han giver desuden her sine 10 bedste råd til at holde tyvene væk i sommervarmen:

Sådan holder du tyven væk i sommervarmen

1. Aflås hjemmet forsvarligt

Det er almindelig sund fornuft at låse hjemmet forsvarligt, når man tager afsted på sommerferie, men alligevel er der mange, der glemmer at lukke og låse alle døre og vinduer – især på 1. sal i huse. Nogle lader endda enkelte vinduer stå på klem for at lufte ud.

Det er en udbredt fejltagelse at tro, at tyven ikke kan komme ind i dit hjem igennem et vindue på 1. sal eller igennem et vindue, der står på klem. Husk også, at forsikringen typisk ikke dækker, hvis boligen ikke har været forsvarligt låst.

2. Få hjemmet til at se beboet ud

Indbrudstyve udvælger grundigt boligerne, inden de begår indbrud. De vælger som regel de boliger, hvor det ser ud som om, at beboerne ikke er hjemme, og især tegn på ferie lokker tyvene til. Du kan derfor gøre dit hjem mere sikkert ved få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme.

Det kan du bl.a. gøre ved at skabe simulere liv gennem tændt elektronik, evt. ved brug af en timer, og ved at få det til at se rodet ud både inde og ude. Det kan få tyven til at tro, at du enten er hjemme eller snart vender hjem.

3. Bed naboerne om hjælp

Du og dine naboer kan hjælpe hinanden til den gode indbrudssikring i sommerferien. Vær hinandens vagthunde og simulér liv hos naboen, som er på ferie. I kan bl.a. tømme hinandens postkasser, parkere i hinandens indkørsler, tørre tøj udenfor hos hinanden, bruge hinandens skraldespande og slå græsset.

4. Gør dit hjem og dine værdier mindre attraktive

Endnu et vigtigt led i sommerferie-indbrudssikringen er at gøre tyvekosterne både svære at anskaffe og svære at afsætte for tyven. Det kan du gøre ved at købe en værdiboks og ved at gemme vigtige dele væk for tyven, når du er på ferie. F.eks. mister den dyre lænestol sin værdi for tyven, hvis sædehynden er væk, mens B&O-anlægget ikke virker lige så godt uden en fjernbetjening.

5. Vær opmærksom på uregelmæssigheder omkring boligen

Indbrudstyve bliver mere snedige og opfindsomme i deres måder at undersøge, om der er fri bane på. Derfor er det også vigtigt at være opmærksom på selv små uregelmæssigheder omkring din eller naboens bolig for at undgå indbrud.

Sørg for at fjerne affald, sten, cigaretter og lignende på din grund, inden du tager på ferie. Fjern det også gerne fra naboens grund, mens de er væk. Henkastet affald kan være indbrudstyvens forsøg på at teste, om du er hjemme til at rydde det op.

Indbrudstyve anvender ofte markeringer for at sende signaler til hinanden om tomme boliger. Det kan f.eks. være et mærke på postkassen, en kridtstreg på husnummeret, en oprejst dørmåtte osv. Fjern straks sådanne tegn, hvis du ser dem på din egen eller naboens grund.

6. Gør det svært for tyven

Inden du tager af sted på ferie, kan du gøre tyvens arbejde så besværligt som muligt. Du kan bl.a.:

• Låse værktøj og redskaber inde, så tyven ikke kan bryde ind ved hjælp af disse
  • Klippe hækken, så forbipasserende kan kigge ind over. Det gør det sværere for indbrudstyven at arbejde i fred og ro
  • Låse de indvendige døre, så tyven har sværere ved at komme rundt i huset
  • Sikre dine døre og vinduer, bl.a. med forstærkede dørkarme, solide låse, sikkerhedsbeslag og evt. tremmer på kældervinduerne

7. Skab et sikkert nabolag

Hvis en tyv har fornemmelsen af, at et område er lettilgængeligt, er der stor sandsynlighed for gentagne besøg i kvarteret. Det er derfor vigtigt, at man som naboer står sammen om indbrudssikring forud for sommerferien. Det kan I gøre ved at gøre jer synlige i lokalområdet, vedligeholde fællesarealer og gøre hinanden opmærksomme på eventuelle indbrud i området.

8. Skab opmærksomhed om indbrudstyven

Indbrudstyve begår sig helst ikke i rampelyset. Derfor er det forud for sommerferien en god idé at anskaffe sig bevægelsessensorer, der tænder det udendørs lys på både forsiden og bagsiden af huset.

9. Send ikke selv en invitation til indbrud

Indbrudstyve er nemme at friste. For at undgå indbrud er det derfor vigtigt ikke selv at lokke tyvene til. Det kan du gøre ved ikke at annoncere din ferie på de sociale medier, at gemme værdigenstande og at pakke eventuelle byggematerialer væk, hvis du står med en igangværende renovering.

10. Anskaf en alarm

En tyverialarm med direkte forbindelse til en vagtcentral er endnu et godt middel i indbrudssikringen. Dermed er du sikker på, at politiet bliver alarmeret, og at der bliver sendt en vagt til din adresse, hvis en tyv alligevel beslutter sig for at bryde ind i dit hjem, når du er på sommerferie i ind- eller udland.

Indbrudstyvene ved præcis, hvilke hjem der egner sig bedst til indbrud. Fyldte skraldespande eller tændt lys kan dog være med til at skræmme dem væk.
Følg disse 10 råd til den gode indbrudssikring og gør dit hjem så sikkert som muligt i sommerferien.

Information om Verisure A/S

Verisure A/S
Hovedvejen 2
2600 Glostrup

80 20 50 50https://www.verisure.dk/

Verisure er Europas førende udbyder af professionelt overvågede alarmsystemer med mere end 4 mio. kunder på verdensplan. Vi har vores egen produktudvikling og sikrer hjem verden over med den nyeste teknologi.

Følg pressemeddelelser fra Verisure A/S

Flere pressemeddelelser fra Verisure A/S