DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Holbæk Kommune er landets næstbedste kommune at være ung i

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd uddeler 2. pladsen i prisen som Årets Ungdomskommune 2021 til Holbæk Kommune. Kåringen lægger især vægt på kommunens arbejde for at lade de unge være medbestemmende og lade dem få ejerskab over projekter.

Holbæk Kommune løber med 2. pladsen i opløbet om at blive Årets Ungdomskommune 2021.

Prisen uddeles af DUF – Dansk Ungdoms Fælles, som hvert år kårer en 1., 2. og 3. plads blandt landets kommuner på vegne af 600.000 børn og unge fra det frivillige foreningsliv.

Holbæk Kommune vinder 2. pladsen, fordi kommunen på trods af en presset kommunal økonomi stadig prioriterer unge og lader dem bestemme over projekter, som eksempelvis havne- og klimaindsatsen. Holbæk Kommune arbejder med en bred indgangsvinkel, hvor alle unge opfattes som ligeværdige, og hvor man har et stålfast fokus på, hvad der interesserer ungdommen i kommunen. Udover dette lagde kommunen i indstillingen til prisen selv vægt på, at man arbejder ud fra, at der ikke findes én løsning, der rummer alle unge, hvilket fik anerkendelse i dommerpanelet.

Lad ungdommen tage initiativ

Chris Preuss, formand for DUF udtaler:

”De understreger unges ret til at være en del af miljøet og sætte deres præg på kommunen. Samtidig er det en af de eneste indstillinger, der nævner klima og miljø, som, vi ved, er en stor del af de unges dagsorden”.

Chris Preuss håber også, at Holbæk Kommunes 2. plads kan inspirere andre kommuner til at inkludere de unge endnu mere i kommunale projekter.

”Holbæk har søsat en del projekter på baggrund af unge, der har taget initiativretten. I stedet for at afvise dem i døren har man i stedet inkluderet dem i processen og givet dem ansvar. Det giver et bedre ungemiljø i kommunen, og den indsats vil vi gerne anerkende Holbæk Kommune for”.

Vinderen af prisen er i år Faaborg-Midtfyn Kommune, mens Rudersdal indtager 3. pladsen.

Information om DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Scherfigsvej 5

+45 3929 8888https://duf.dk/

Om prisen

Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.

Årets dommerpanel består af:

• Chris Borup Preuss, formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Mikael Smed, borgmester i Vordingborg Kommune, sidste års vinderkommune