Højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft skal styrke danske virksomheders vækst og udvikling

Danske virksomheder har svært ved at skaffe højtkvalificeret arbejdskraft til ledige stillinger. Derfor giver Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu i alt 48 mio. kr. til fire projekter, som skal bidrage til at tiltrække og fastholde højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft.

Vesthimmerlands Kommune er et af de steder, hvor det kniber for virksomhederne med at finde kvalificeret arbejdskraft. Og det går ud over vækst og udvikling i den enkelte virksomhed og i området som helhed. Kommunen har derfor sat sig i spidsen for projektet Go Vest, som skal matche lokale virksomheder med udenlandske dimittender fra bl.a. Aarhus Universitet og Aalborg Universitet.

Projektet er et af de fire projekter, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har besluttet at støtte med i alt 48 mio. kr. Projekterne skal tilsammen sikre en indsats i hele landet og styrke danske virksomheders muligheder for at tiltrække, modtage og fastholde højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft.

Borgmester: En oplagt løsning

Ifølge Per Bach Laursen, borgmester i Vesthimmerland Kommune, er udenlandsk arbejdskraft en oplagt løsning på virksomhedernes aktuelle mangel på arbejdskraft:

”Her i Vesthimmerland mangler vi arbejdskraft. Men samtidig kan vi kigge mod Aarhus og Aalborg, hvor der særligt blandt udenlandske dimittender er en flok dygtige højtkvalificerede, der har svært ved at finde job. Det skyldes måske, at de ikke kender til vores mange spændende virksomheder her i det centrale Himmerland, men også, at vi i Vesthimmerland skal blive bedre til at se mulighederne i at ansætte udenlandsk arbejdskraft, når vi lokalt ikke har hænder nok.”

Go Vest-projektet handler både om at tiltrække mulige kandidater og om at ruste danske virksomheder til at ansætte udenlandsk arbejdskraft. Projektet vil blandt andet tilbyde sprogkurser til udenlandske dimittender og afholde workshops for danske virksomheder, så de bliver bedre rustet til at modtage medarbejdere, der ikke kender til dansk arbejdskultur.

Gode erfaringer skal spredes

Netop tiltrækning af højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft har Copenhagen Capacity stor viden og erfaring med. Igennem projektet Talent til Danmark vil Copenhagen Capacity derfor sprede sine gode resultater fra hovedstaden til samarbejdspartnere i resten af Danmark. Projektet får knap 40 mio. kr. over tre år og har fokus på at tiltrække højtkvalificerede udenlandske kandidater, som kan være med til at afhjælpe danske virksomhedernes behov for arbejdskraft. Projektet fokuserer blandt andet på kandidater med såkaldte STEM-kompetencer (matematik og naturvidenskab).

For Mette-Marie Harild, Vice President i Medtronic A/S og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, er det afgørende, at danske virksomheder tiltrækker de rigtige kandidater:

”Talent til Danmark skal styrke hele Danmarks evne til at tiltrække og fastholde udenlandsk arbejdskraft. Og så er der en kernesund fornuft i, at projektet fokuserer på at hente højtkvalificeret arbejdskraft med STEM-kompetencer. Det er et område, hvor virksomhederne for alvor kalder på nye medarbejdere, og hvor vi i Danmark i øjeblikket ikke har den nødvendige arbejdskraft.”

Foruden tilskud til Go Vest og Talent til Danmark giver Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse også støtte for sammenlagt 5 mio. kr. til Future talent, der opererer på Fyn, i Syddanmark og Midtjylland, og til den landsdækkende indsats Moving Global Talent. Begge projekter ledes af Work-Live-Stay Southern Denmark.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har besluttet at støtte fire projekter, der skal arbejde med tiltrækning af højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft.

Projekterne medfinansieres af i alt 48 mio. kr., heraf 32 mio. kr. fra EU’s Socialfond og 16 mio. kr. fra de decentrale erhvervsfremmemidler.

På bestyrelsens hjemmeside finder du beskrivelser af de støttede projekter: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/stoettede-projekter

Kontaktinfo

Hvis du vil vide mere om indsatsen for at tiltrække højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft, kan du kontakte chefkonsulent Merete Woltmann på 35 29 13 74 og merwol@erst.dk