CrossEyes ApS

Højsæson for mørkekørsel: Sådan undgår du alvorlige uheld i trafikken

Op mod hver fjerde dansker har problemer med synet, når de kører i mørke, og det får hvert år alvorlige konsekvenser for sikkerheden i trafikken. Men med simple løsninger kan du forebygge uheld i efterårsmørket.
De mørkere dage gør det farligere at sætte sig bag rattet. Ifølge en norsk rapport er risikoen for at køre galt 40 procent højere om natten.  Foto: PR.
De mørkere dage gør det farligere at sætte sig bag rattet. Ifølge en norsk rapport er risikoen for at køre galt 40 procent højere om natten. Foto: PR.

Du kender det sandsynligvis. Eftermiddag bliver til aften – lys til tusmørke, og stregerne på vejen bliver vagere, mens de modkørendes forlygter blænder. Dit syn forringes væsentligt i mørke, og risikoen for ulykker stiger.

Ifølge en norsk rapport fra Transportøkonomisk Institut er ulykkesrisikoen 40 procent højere i mørke end i dagslys. I rapporten Trafikulykker om natten, som Havarikommissionen står bag, fremgår det, at flere af de trafikanter, der var involveret i ulykker, oplevede, at deres syn var dårligere om natten, hvilket kan have forringet deres orientering.

– Rigtig mange oplever, at det er svært eller ubehageligt at køre bil i mørke, hvor synet er markant dårligere end ved dagslys. Det skyldes dels, at vi bliver langt dårligere til at opfatte kontraster, når det bliver mørkt, og dels at evnen til at se farver og ting i bevægelse forringes, siger Lotte Sølvtofte, der er Retail Manager og optiker hos brillekæden CrossEyes.

Mere nærsynet i mørke

Selvom man ikke har problemer med synet til dagligt, kan man sagtens opleve dårligt syn om natten. Ifølge en undersøgelse fra 2007 lider op mod hver fjerde dansker af nattenærsynethed, eller nattemyopi, som det kaldes i optikersprog. Særligt bilister skal passe på øjnene i mørket; bliver man blændet, mens man kører 90 km/t, tager det 112 meter, før synet er tilbage til normalen igen. Det fortæller Lotte Sølvtofte:

– Når vi kører bil i mørke, er vores pupiller store. Bliver vi så blændet af en modkørende bilist, kommer der en større mængde utilpasset lys ind i pupillen. Det gør, at blændingen påvirker synsnerven i længere tid, hvilket øger risikoen for ulykker.

Simple løsninger

Ifølge optikeren er der hjælp at hente, hvis man gerne vil forbedre nattesynet og øge sikkerheden på de mørke veje.

Er det kun i mørket, man oplever synsforringelser, kan det eksempelvis løses ved at have en kørebrille liggende i bilen. Den vil kunne korrigere for nedsættelsen af synet. Er man vant til at bruge briller, kan man få en særlig behandling til brilleglassene, som reducerer modkørende bilers lygter og øger kontrasterne, så man ser skarpt, fortæller Lotte Sølvtofte og understreger, at man generelt skal være mere forsigtig i trafikken om natten.

— Man siger, at 90 procent af de informationer, vi modtager i trafikken, kommer fra synet. Så i mørket er reaktionstiden bare langsommere, og det skal man selvfølgelig tænke over, når man kører.

Søren Møller
CEO og grundlægger, CrossEyes
sm@crosseyes.dk

Billeder

Download
Op mod hver fjerde dansker lider af nattenærsynethed. Lotte Søvltofte fra CrossEyes fortæller, at det gør det særligt farligt at sætte sig bag rattet. Foto: PR.
Download

Information om CrossEyes ApS

CrossEyes ApS
Balticagade 19, 1. sal Aarhus Havn