Højsæson for boligjagt: Køber du det, du tror?

Boligjagten er gået ind, og ved at gå forholdene efter i sømmene kan huskøbere undgå at træde i nogle af de fælder, der kan gøre livet surt. Fagmanden giver her et par gode råd, der kan hjælpe kommende boligejere godt fra start.
Boligjagten er gået ind, og ved at gå forholdene efter i sømmene kan huskøbere undgå at træde i nogle af de fælder, der kan gøre livet surt. Foto: PR.

Dagene er blevet lysere og længere, og husejere in spe har for alvor sat jagten ind på den kommende bolig. Fra og med i år må man bygge mindre projekter som skure og carporte uden først at indhente byggetilladelse fra kommunen, men efter huset er købt, er det ærgerligt at opdage, at et planlagt drømmeprojekt ikke kan lade sig gøre. Med gode råd fra fagmanden kan du som huskøber undgå de fælder og farer, der kan give malurt i bægeret, efter nøglerne er overdraget.

– I en købssituation er mange skarpt fokuseret på huset og glemmer derfor, at det også er vigtigt at rette opmærksomhed på andre forhold ved ejendommen. Som kommende husejer kan det let blive en omkostningsfuld affære, siger Sune Iversen, der er landinspektør og partner ved LE34 – Danmarks største landinspektørfirma, og som her giver sine bedste råd til, hvad kommende boligejere især skal være opmærksomme på i deres søgen efter drømmeboligen.

Tjek størrelsen på hus og grund

– I salgsopstillingen er størrelsen på grunden anført, men der er ingen garanti for, at oplysningerne er korrekte. Er skelpælene ikke til at finde, er det en god idé at bede sælger om at vise dem, for du risikerer at købe et mindre grundareal, end du tror. Hvis hækken til naboen for eksempel er placeret to meter inde på din grund, betaler du for et areal, du ikke kan bruge. Har naboen brugt arealet i mere end 20 år, kan vedkommende have vundet hævd over den del af grunden, der ifølge papirerne burde tilhøre dig. Ligeledes bør du tjekke, om oplysningerne fra BBR om bygnings- og boligarealet stemmer, da det ligger til grund for ejendomsvurderingen og fastsættelsen af ejendomsværdiskatten.

Undersøg, om du må bygge til, i lokalplan og servitutter

– Fra starten af 2018 trådte det nye bygningsreglement BR18 i kraft, og dermed behøver man ikke længere anmelde mindre byggerier som skure eller carporte på forhånd, så længe arealet af sekundære bygninger samlet ikke overstiger 50 kvadratmeter. Trods disse ændringer skal du som boligejer stadig leve op til byggetekniske regler og krav i lokalplaner eller servitutter. Kommunen kan for eksempel have reserveret et område af grunden til fremtidige udvidelser af vejen, eller der kan ligge en ledning i jorden, der gør, at du ikke må bygge til, som du havde forestillet dig.

Undgå gamle nabostridigheder – skab klare linjer

– Det er ærgerligt at begynde relationen til din nye nabo med uvenskab, men hvis en uafsluttet strid om hækkens højde eller skurets placering har stået på med din forgænger, risikerer du at arve en konflikt. Det kan derfor være en god idé at snakke med din kommende nabo på forhånd og få en dialog om eventuelle problemer. Vedkommende har sandsynligvis lige så lidt interesse i splid som dig. Og er der tvivl om mit og dit, kan du stille som vilkår, at skellet skal afsættes på forhånd. Dermed sikrer du klare linjer mellem dig, sælger og din kommende nabo.

Med gode råd fra fagmanden kan kommende boligejere komme godt fra start og undgå ubehagelige overraskelser. Foto: PR.
Ifølge landinspektør Sune Iversen, forkuserer mange huskøbere skarpt på huset og glemmer at rette opmærksomhed mod andre forhold ved ejendommen. Foto: PR.

LE34 er med 24 kontorer og over 370 medarbejdere Danmarks største rådgivende landinspektørfirma. Virksomheden arbejder i et bredt felt af forretningsområder og viser vejen for bygherrerådgivere, byggebranchen, kommuner, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2015. Læs mere på www.le34.dk. Ovenstående anbefalinger skal alene anses som generelle råd og kan ikke erstatte individuel rådgivning. Ved specifikke uoverensstemmelser eller spørgsmål kan det være en god idé at kontakte en praktiserende landinspektør.