Høj trivsel hos kommunens medarbejdere

Medarbejderne i Fredensborg Kommune trives i deres job og har stor tillid til deres ledere. Det viser en ny måling, som 90 pct. af medarbejderne har deltaget i. Samlet set er der opnået en trivsels-score på 5,6 på en skala, hvor 7 er det højest opnåelige. Ledertilfredsheden scorer hele 6,3 på samme skala.
”Det er et virkelig flot resultat, som vi med god grund kan være stolte over. Det er glædeligt med en svarprocent på hele 90 pct., som viser at medarbejderne er engagerede i vores arbejdsplads. Og så er jeg glad for at få bekræftet, at medarbejderne generelt trives og at vores ledere på tværs af kommunens institutioner mv. får rigtig flot feedback fra deres medarbejdere og lederkolleger. Byrådet prioriterer højt, at vi har veluddannede ledere, og det er dejligt at se, at det giver sig udslag i flotte lederevalueringer”, siger kommunaldirektør Kim Herlev Jørgensen og fortsætter:
”I mit perspektiv er resultatet af målingen en meget vigtig nuancering af det billede af den kommunale sektor, som i medierne ofte bliver tegnet af enkeltsager. Og ja, der er travlt og pres på i vores skoler, børnehuse, ældrepleje og administration. Men målingen viser, at vores medarbejdere også oplever, at de leverer en god kvalitet til borgerne – trods alt. At enderne kan mødes på de enkelte arbejdspladser skyldes ikke mindst dygtige ledere, som vores medarbejdere også har stor tillid til. Så ledelse, kvalitet og trivsel hænger altså uløseligt sammen”, siger Kim Herlev Jørgensen og tilføjer, at målingen selvfølgelig ikke tager den ledelsesmæssige fokus væk fra enkeltsagerne og at den centrale ledelse nu tager fat på at belyse årsager og muligheder på de arbejdspladser, hvor målingen viser plads til forbedringer.
Birgitte Petersen, der er medarbejdernes repræsentant og næstformand i det centrale samarbejdsudvalg, Hovedudvalget, er også tilfreds med resultatet, den høje svarprocent og at så mange kolleger bidrager med deres svar:
”At mine kolleger trives i deres job, er helt afgørende for, at de kan give alle borgere - børn som ældre- en god service og den velfærd, som vi alle ønsker os. Samtidig er god trivsel og et godt arbejdsmiljø forudsætningen for, at vi også kan fastholde og rekruttere nye kolleger i fremtiden, og dermed få færre vikarer og ubesatte stillinger. Jeg er helt enig med Kim Herlev Jørgensen i, at det nu er det meget vigtigt, at få belyst årsager og muligheder på de arbejdspladser, hvor målingen viser plads til forbedring. Den negative omtale, der har været i pressen, har påvirket mine kolleger meget”, siger Birgitte Petersen, der udover at være næstformand i Hovedudvalg også repræsenterer kolleger, der arbejder under FOA overenskomst, og tilføjer:
”Jeg er meget enig i, at en nærværende og veluddannet ledelse, som byrådet også prioriterer højt, medvirker til at sikre trivsel og kvalitet i kerneopgaven. At enderne mødes på de enkelte arbejdspladser, skyldes ikke mindst et tillidsfuldt samarbejde mellem ledere og medarbejdere, hvor begge gør deres absolut yderste for at yde kvalitet til borgene under de givne vilkår”.
I borgmesterkontoret glæder Thomas Lykke Pedersen sig over målingen:
”Det er et super flot resultat, som jeg og mine kolleger i Økonomiudvalget er imponerede over. Ikke mindst i en tid, hvor mange af vores medarbejdere oplever, at deres arbejdsliv bliver mere kompliceret og presset på grund af Corona, og at det flere steder er svært at rekruttere nye kolleger. Og netop perspektivet med rekruttering og fastholdelse er grunden til, at vi i det nye byråd nedsætter et særligt opgaveudvalg med dette fokus”.
Det er analyseinstituttet Interresearch, som har gennemført målingen for kommunen. Det samlede resultat på 5,6 måles som ét nøgletal – MTI (Medarbejdertrivselsindeks).
I lederevalueringen er der beregnet et tilsvarende samlet indeks – Lederfeedbackindeks. Det ligger i 2021 på 6,3 – hvilket er en stigning på 0,1 i forhold til 2017.
Kontakter
Kommunaldirektør Kim Herlev Jørgensen tlf. 72565121
Næstformand for Hovedudvalget Birgitte Petersen tlf. 51629728
Borgmester Thomas Lykke Pedersen (A) tlf. 25291942
Billeder

Information om Fredensborg Kommune
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Ældre Sagen Fredensborg og kommunen indgår samarbejdsaftale8.10.2025 13:40:25 CEST | Pressemeddelelse
Repræsentanter for Ældre Sagen Fredensborg og Fredensborg Kommune har underskrevet en ny samarbejdsaftale, der bl.a. skal forebygge og nedbringe ensomhed og hjælpe med indførsel af ny teknologi
DI kan hjælpe os med at forbedre dialogen med private virksomheder7.10.2025 10:50:05 CEST | Pressemeddelelse
Fredensborg Kommune opfordrer DI til at formidle kontakt til de virksomheder, som medvirker i DI’s måling af erhvervsvenlighed
Kommunen udvider indsatsen for at forbedre børn og unges trivsel7.10.2025 08:12:58 CEST | Pressemeddelelse
Med den nye budgetaftale for 2026 afsætter byrådet flere ressourcer til at styrke børn og unges trivsel. Det sker i tråd med 2030-planen for børn og unges trivsel, som nu er opdateret
Spil Dansk Ugen 2025 i Fredensborg Kommune6.10.2025 15:41:06 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 27. oktober til den 2. november summer hele Danmark af toner og sang, når Spil Dansk Ugen løber af stablen. I Fredensborg Kommune markeres ugen med et program, der byder på både koncerter, workshops og fællessang – og som frem for alt hylder den danske musik i alle dens afskygninger.
Odderen er tilbage på Sjælland og lever godt ved Nivåen2.10.2025 12:25:25 CEST | Pressemeddelelse
Fredensborg Kommunes indsats for at skabe gode og sikre levesteder for odderen er en succes. Oddere er ellers ikke set på Sjælland siden 1970’erne
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum