Frihedsmuseet

H.M. Dronningen deltog i dag i Frihedsmuseets indvielse

Med en særrundvisning for blandt andet Hendes Majestæt Dronningen og kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen blev Frihedsmuseet i dag indviet officielt.

Det første stop på Dronningens særrundvisning under dagens indvielse af Frihedsmuseet var symbolsk nok en scene fra om morgenen 9. april 1940, hvor lysene bliver tændt i vinduet på Amalienborg.

Derinde sad hendes bedstefar Kong Christian 10. og fulgte nøje med, mens den tyske besættelse af Danmark udfoldede sig. Han kom senere til at spille en vigtig rolle for danskerne under de fem mørke besættelsesår.

Under særrundvisningen så Dronningen blandt andet også fiskerbåden Ternen, der fragtede to jødiske familier til Sverige i 1943.

I særrundvisningen deltog desuden kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen, formanden for A.P. Møller Fondens bestyrelse Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Augustinus Fondens adm. dir. Frank Rechendorff, samt direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev.

Efter særrundvisningen var der en ceremoni, hvor skuespiller Morten Hee Andersen læste digte op fra besættelsen. Og den dansk-tyske sangerinde GRETA sang Frihedsmuseets helt nye sang ’Frihed’ komponeret af Anders Haahr for museet.

I den forbindelse udtalte Nationalmuseets direktør Rane Willerslev:

”Historien skal ville os noget. Den skal ikke kun læres i udenadslære. Det dogme, har vi stillet os selv på Nationalmuseet, og det nye Frihedsmuseum leverer virkelig på den konto. Frihedskampene fra besættelsen under 2. Verdenskrig er stadig relevante og perspektiverer mange af de frihedskampe, der bliver kæmpet i dag på nye områder. Det handler om at tage et aktivt valg og stå ved det. Dengang som nu.”

Billederne kan frit benyttes mod kreditering af fotograf Thorkild Jensen/Frihedsmuseet

Fakta om Frihedsmuseet:

Frihedsmuseet er museet for Danmarks modstandskamp under besættelsen.

En stor del af det nye museum er underjordisk, og gæsterne går bogstaveligt talt under jorden for at tage på en rejse gennem besættelsestidens Danmark fortalt gennem forskellige scener og fem historiske hovedpersoner – fire modstandsfolk og en dansk nazist.

Museet brændte ned i 2013 efter en påsat brand, og det nye museum genåbnede for publikum 3. juli 2020.

De første gæster på det nyåbnede Frihedsmuseum var en gruppe af tidligere modstandsfolk, der så udstillingen ved en mindre åbningsceremoni.

Den officielle åbning med deltagelse af blandt andet Kongehuset måtte udskydes grundet de daværende COVID-19 restriktioner.

Information om Frihedsmuseet

Frihedsmuseet
Esplanaden 13

Frihedsmuseet er museet for Danmarks modstandskamp under besættelsen i 1940-45.

Frihedsmuseet fokuserer på valget om at gå til modstand – og overskride den grænse, modstandskampen var i samtiden.

Følg pressemeddelelser fra Frihedsmuseet

Flere pressemeddelelser fra Frihedsmuseet