HK’s formand Kim Simonsen takker af efter 13 år på posten

Efter over 13 år i spidsen for Danmarks næststørste fagforening, stopper Kim Simonsen i dag som formand på HK Danmarks kongres.
Foto: Keld Navntoft/ Ritzau Scanpix

HK’s over 220.000 medlemmer får i dag ny formand. Kim Simonsen træder tilbage efter over 13 år på posten, fordi han falder for aldersgrænsen. Og det er en taknemlig Kim Simonsen, der lørdag siger farvel til formandsstolen i den organisation, som har været en stor del af hans liv i mere end 40 år:

- Det har været helt fantastisk og et kæmpe privilegium at stå i spidsen for HK. Og jeg vil gerne sende en stor tak til alle de medlemmer og medarbejdere, som gør HK-fællesskabet stærkere. Nu takker jeg af, og jeg vil ikke lægge skjul på, at det føles surrealistisk efter over 40 år som aktiv i organisationen.

Ser frem til kampvalg

Kim Simonsens tid som formand har især været kendetegnet ved, at han er optaget af uddannelse og fremtidens arbejdsmarked. Han har i mange år været stor fortaler for livslang læring. Og han har arbejdet for bedre vilkår til HK’erne så længe, at han har kæmpet kampen under seks forskellige statsministre.

Kim Simonsen har været med til at forhandle på både det private og det offentlige område, og hans historie i HK er lang. Nu er tiden kommet til, at de 365 delegerede skal pege på en ny formand, når der i dag er dømt kampvalg på HK Danmarks kongres. Og det ser Kim Simonsen frem til:

- HK går en ny, spændende tid i møde. Jeg har hørt, at nye koste fejer bedre end gamle, så jeg glæder mig til at følge med udefra, når HK tager hul på sit næste kapitel, og jeg tager hul på mit, siger Kim Simonsen

To formandskandidater har meldt sig: Anja C. Jensen, som er næstformand i HK Privat, og Martin Rasmussen, som er næstformand i HK Danmark.

Søren Gisselmann, Kommunikationschef

Anna Christensen, Kommunikationsrådgiver