HK/Privats næstformand valgt som kandidat til EU-parlamentet

47-årige Marianne Vind blev tirsdag aften valgt som kandidat til Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet i Region Sjælland.

HK/Privats næstformand, Marianne Vind, er nu ét skridt nærmere en af Danmarks 13 pladser i Europa-Parlamentet.

Tirsdag den 8. maj blev hun således valgt som Socialdemokratiets kandidat i Region Sjælland. 155 ud af 204 medlemmer ved repræsentantskabsmødet i Ringsted stemte på den 47-årige fagforeningskvinde. Hendes to modkandidater, Christian von Benzon og Sadik Topcu, fik henholdsvis 35 og 13 stemmer.

- Jeg er utrolig stolt over den store opbakning og glæder mig nu til at tage fat på valgkampen for at sikre det socialdemokratiske mandat i Europa-Parlamentet. For jeg synes jo, der er brug for en parlamentariker med min baggrund og med de kompetencer i forhold til arbejdsmarkedet, som jeg kan bringe ind, siger Marianne Vind med henvisning til hendes mange år som aktiv i fagbevægelsen.

Samme kamp for flere mennesker

Marianne Vind har siden 2011 været næstformand i HK/Privat. Og inden da tillidsrepræsentant for laboranterne hos Novozymes i Kalundborg og formand for Dansk Laborant-Forening fra 2006-2011.

- Det er i bund og grund det samme, som har drevet og fortsat driver mig: at sikre ordentlige, sunde og sikre arbejdsforhold for dem, jeg har repræsenteret. Det har blot været for flere og flere mennesker. Og i og med, at især hele arbejdsmiljøområdet i vid udstrækning er styret af direktiver fra EU, føles det som et naturligt skridt for mig at tage, siger Marianne Vind.

Hvis hun bliver valgt, vil hun især arbejde for at bekæmpe social dumping, forhindre skattely, sikre arbejdsmiljøet og begrænse forurening.

Danskerne skal stemme til Europa-Parlamentsvalget i juni 2019. Danmark har 13 medlemmer ud af i alt 751 medlemmer i det europæiske parlament.

Marianne Vind har allerede meddelt, at hun ikke genopstiller som næstformand for HK/Privat ved den ordinære kongres i september 2019 – uanset om hun bliver valgt til EU-Parlamentet eller ej.

For mere info:

Kontakt Marianne Vind på telefon 2445 5446