HK/Privat skyder OK20 i gang 1. maj

Selv om forhandlingerne om en ny overenskomst først begynder i januar 2020, benytter HK/Privat årets kampdag til at skyde gang i en kampagne med over 1.000 virksomhedsbesøg, der skal indsamle medlemmernes ønsker til deres arbejdsliv.
Formand Simon Tøgern og HK/Privat går i gang med at indsamle medlemmernes ønsker til OK20 på årets 1. maj og godt to uger frem. Foto: Lisbeth Holten.

1. maj er ikke bare en symbolsk dag, hvor fagbevægelsen lufter de røde faner. I HK/Privat er Arbejdernes Internationale Kampdag også startskuddet på næste runde overenskomstforhandlinger på det private område.

For selv om de egentlige forhandlinger først begynder i 2020, går HK/Privat fra den 1. maj og de næste godt to uger frem til den 17. maj går fagforeningen nemlig i gang med at indsamle krav til næste overenskomst hos sine medlemmer.

"Vi vil gerne i dialog med medlemmerne. Overenskomsterne skal være bygget på medlemmernes behov, derfor spørger vi dem om, hvad der ville gøre deres arbejdsliv bedre", siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Samlet set skal omkring 60.000 medlemmer af HK/Privat skal have fornyet deres overenskomst. Og da overenskomsten skal afspejle medlemmernes ønsker og hverdag, går HK/Privat allerede nu i gang med at spørge medlemmerne, hvad et godt arbejdsliv er for dem.

Over 1.000 virksomhedsbesøg
Det sker gennem mere end 1.000 virksomhedsbesøg landet over, opfordringer til at udfylde postkort og elektroniske indberetninger og kampagner på sociale medier. For eksempel får medlemmerne, der kommer forbi HK/Hovedstadens telt i Fælledparken i København på selve kampdagen mulighed for at hænge talebobler med deres egne ønsker til et godt arbejdsliv op på en inspirationsvæg.

Indsatsen er inspireret af overenskomstforhandlingerne i 2017, hvor HK/Privat kørte en lignende kampagne for at få medlemmernes ønsker til årets overenskomstkrav.

"Det giver os langt større legitimitet som forhandlere, når fundamentet står på ryggen af medlemmernes engagement", siger Simon Tøgern.

I 2017 lykkedes det blandt andet at sikre en fordobling af fritvalgskontoen fra 2 til 4 procent, omsorgsdage og løn under en større del af forældreorloven for børnefamilier og en række seniortiltag. Overenskomstforhandlingerne 2020 begynder i januar.

Tina Mellergaard, HK/Privat: 42 72 23 78.

Billeder