H.K.H. Kronprinsessen markerer opsætningen af ny døgntilgængelig hjertestarter nær Amalienborg Slotsplads. Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen

Hver dag bliver 14 mennesker ramt af hjertestop uden for et hospital. En hjertestarter kan betyde forskellen på liv og død. Fra i dag vil der være en døgntilgængelig hjertestarter ved indgangen til Amaliehaven fra Amalienborg Slotsplads. Hjertestarteren har H.K.H. Kronprinsessen modtaget af Hjerteforeningen i forlængelse af Hjerteforeningens Landsuddeling i 2019, hvorfra alle indsamlede penge er gået til uddeling og opsætning af flere end 400 nye hjertestartere landet over.

Kronprinsessen bad efter modtagelsen af hjertestarteren om, at den blev sat op et sted i København, hvor der normalt er mange mennesker, og hvor den kunne komme til gavn for flest muligt. Hjerteforeningen undersøgte derfor et muligt sted og fastlagde placeringen ved indgangen til Amaliehaven fra Amalienborg Slotsplads, hvor der normalt er mange mennesker, heriblandt turister fra ind- og udland.

I Hjerteforeningen er adm. direktør, Anne Kaltoft, glad for, at endnu en døgntilgængelig hjertestarter fra Landsuddelingen nu kommer danskerne til gode.

- Hvert sekund tæller ved et hjertestop, og derfor er det afgørende, at der er en hjertestarter tæt på og tilgængelig døgnet rundt. Derfor er vi meget taknemmelige for, at Hjerteforeningens protektor, H.K.H. Kronprinsessen, har bidraget til at sikre en døgntilgængelig hjertestarter i området omkring Amalienborg og Amaliehaven, og at hun så tydeligt bakker op om vores arbejde med at udbrede kendskabet til genoplivning, siger Anne Kaltoft.

Hjertestarteren ved indgangen til Amaliehaven fra Amalienborg Slotsplads er anbragt i et klimaskab og omfattet af en ServicePlus-aftale, en elektronisk døgnovervågning, som sikrer, at der tilkaldes en servicetekniker, hvis der opstår en fejl på hjertestarteren. Den formelle drift og vedligeholdelse af hjertestarteren ved Amaliehaven varetages af Hjerteforeningen.

OM LANDSUDDELINGEN
Søndag den 30. maj 2021 afholder Hjerteforeningen for tredje gang Landsuddeling. Alle kan starte en gruppe, og Hjerteforeningen giver hjertestartere til alle grupper, der tilsammen dækker mindst 15 indsamlingsruter den 30. maj 2021. Man kan deltage i en gruppe med naboer, familie, kolleger, sportsklubben osv.

Går man som gruppe 15 indsamlingsruter tilsammen, så får gruppen:

• En kvalitetshjertestarter
• Et udendørs klimaskab til hjertestarteren
• Montering af autoriseret elektriker
• Et gratis ”Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning”
• Et års ServicePlus-aftale (digital døgnovervågning og fuld service, så hjertestarteren altid er funktionsdygtig).

Læs mere og få din egen hjertestarter på gådigtilenhjertestarter.dk

OM HJERTESTARTERE*
Ca. 5.000 danskere får hjertestop udenfor hospitalet. Det svarer til 14 personer om dagen.

Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3 til 5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være op til 50-70 %.

I dag (2019) stødes 11 % af personer med hjertestop uden for hospital med en hjertestarter, inden ambulancen ankommer. Det er en ottedobling fra 1,4 % i 2001. I det offentlige rum bliver der stødt med en hjertestarter i 23 % af alle tilfælde med hjertestop, inden ambulancen når frem. I private hjem stødes 6,7 % med en hjertestarter, før ambulancen kommer frem.

I 2019 overlevede 16 procent af hjertestoppatienterne til og med 30 dage efter hjertestoppet.

(*) Kilde: Dansk Råd for Genoplivnings ”FAKTAARKET OM HJERTESTOP (senest opdateret i december 2020)”

H.K.H. Kronprinsesse Mary er protektor for Hjerteforeningen. Her i selskab med Hjerteforeningens adm. direktør Anne Kaltoft. Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen
H.K.H. Kronprinsessen ønskede sin hjertestarter placeret et sted i byen, hvor den kunne gøre mest gavn og øger dermed antallet af døgntilgængelige hjertestartere i området. Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen.

Genvalg til Hjerteforeningens formand og næstformand8.5.2021 12:21:19 CEST | Pressemeddelelse

På Hjerteforeningens virtuelle repræsentantskabsmøde lørdag 8. maj 2021 fortalte formand Christian Hassager i sin beretning, at Hjerteforeningen i 2020 har haft 114,4 millioner kroner til disposition til foreningens fire formål. Heraf er 46 millioner kroner gået til hjerteforskning, og som noget nyt har patienter og pårørende været inddraget i udvælgelsen af specifikke fokusområder. Formanden fortalte også, at Hjerteforeningen i 2020 besluttede at indgå i et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om at finansiere Danish Cardiovascular Academy (DCA). Hjerteforeningen støtter DCA med 30 millioner kroner over en 5-årig periode, mens Novo Nordisk Fonden støtter med 150 millioner kroner. DCA er et landsdækkende akademi, der samler forskningskræfterne inden for hjerte-kar-området. - Vi støtter akademiet for at forbedre mulighederne for diagnose, behandling og forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Vi skal skabe ny viden til dem, vi er sat i verden for at hjælpe, nemlig hjertepatienterne og de pårøre