H.K.H. Kronprinsen besøgte dansk ethanolproduktion

H.K.H. Kronprinsen besøgte i dag fredag den 15. maj kl. 10 Re Energy i Kalundborg, hvor produktionen er omlagt til fremstilling af ethanol til desinfektionsmidler til primært sundhedsvæsenet. Anlægget er placeret på Asnæsværket.

Kronprinsen fik fremvist anlægget, som producerer en stor del af de cirka 100.000 liter ethanol til desinfektion, især håndsprit, som Danmark dagligt har brug for under coronakrisen.

Novo Nordisk Fonden og Carlsbergfondet har bevilget 17,5 mio. kr. til produktion af ethanol på anlægget, der tidligere var ejet af Ørsted. Og et konsortium bestående af staten, Carlsberg, Ørsted og Re Energy udgør et nyoprettet selskab under Rigspolitiet til nødproduktionen af ethanol.

- Det er helt afgørende for en forsvarlig genåbning af det danske samfund, at vi har tilstrækkelige mængder håndsprit, som kan bruges af vores sundhedspersonale og stilles til rådighed i det offentlige rum. Vi var som land i en kritisk situation, og derfor trådte vi også øjeblikkeligt til med yderligere ressourcer og kompetencer. Vi føler os alle beærede over, at Kronprinsen med sit besøg i dag anerkender den kæmpe indsats, som alle har ydet. Medarbejderne har arbejdet på hverdage, i weekender og på helligdage for at lykkes, siger professor, Flemming Besenbacher, formand for Carlsbergfondet og Carlsberg A/S.

- Vores ambition med dette initiativ er at bidrage til at dække efterspørgslen på desinfektionsmidler og derved begrænse smittespredningen i Danmark. Det har været imponerende at se den indsats og velvilje, der har været fra både Den Nationale Operative Stab og de involverede fonde, virksomheder og erhvervsfolk, der har investeret personlig tid og ressourcer i at få dette innovative samarbejde struktureret og udført i løbet af blot få uger, siger Niels Peder Nielsen, viceadministrerende direktør i Novo Nordisk Fonden.

Produktionen på Re Energy er baseret på en fermenteret alkoholbase fra Carlsbergs bryggeri i Fredericia, og 10 tankbiler opererer i døgndrift for at levere 1,4 millioner liter alkoholbase om ugen for at holde anlægget kørende. Alkoholbasen destilleres på Re Energy til 90 % og forarbejdes herefter til desinfektionsmiddel. Ingen af parterne får udbytte af produktionen.

- Det var en stor glæde at kunne fremvise et flot resultat af danske virksomheders og fondes samarbejde for Kronprinsen. Novo Nordisk Fonden og Carlsbergfondet har vist samfundssind, og sammen med Ørsted og Re Energy leveret et stort bidrag til at få Danmark igennem krisen. Det kan vi som land godt være stolte af, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i Dansk Industri, og som har været repræsentant for erhvervslivet i Den Nationale Operative Stab.

Kronprinsen blev budt velkommen af bl.a. formanden for Carlsberg Fondet, Flemming Besenbacher og viceadministrerende direktør Niels Peder Nielsen, Novo Nordisk Fonden, hvorefter rundvisningen foregik i hold under hensyn til sundhedsmyndighedernes forskrifter om antal personer, der må være samlet.

Hent fotos af Kronprinsens besøg på etanolproduktion her. Foto: Keld Navntoft

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, DI, tlf. 2328 4912.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.