HK’er får historisk stor erstatning i sag om grov seksuel chikane

Østre Landsret har netop afsagt dom i en sag om grov seksuel chikane, hvor en kvindelig ansat er blevet voldtaget og chikaneret af en kollega. Dommen lyder, at arbejdsgiveren skal betale en kvart million kr. til kvinden. Formand for HK, Anja C. Jensen er stolt af resultatet, men understreger, at det er et lille plaster på såret i en alt for grum sag.

Sagen drejer sig om en yngre kvinde, der som ansat på en mellemstor virksomhed tilbage i foråret og sommeren 2018 blev udsat for grov seksuel chikane fra en mandlig kollega, der også eskalerede til voldtægt.

Østre Landsret har nu tilkendt kvinden en godtgørelse på over 250.000 kr.
Et helt andet resultat end man opnåede tilbage i juli 2020, hvor byretten i Nykøbing Falster mente, at kvinden kun havde ret til 25.000 kr. i godtgørelse. Derudover blev hun også tilkendt en godtgørelse for usaglig afskedigelse på halvanden måneds løn. Kvinden blev nemlig fyret dagen efter, at hun havde fortalt arbejdsgiveren om de seksuelle overgreb.

HK ankede sagen til Østre Landsret, der nu slår fast at godtgørelsesniveauet skal være højere. Retten vurderer også, at der ikke er tvivl om, at kvinden blev fyret, fordi hun fortalte om den seksuelle chikane, hun var blevet udsat for. HK’s formand er stolt over det flotte resultat.

- Det er fuldstændig uhørt, at man møder en medarbejder, der er blevet udsat for seksuel chikane med en fyreseddel. Arbejdsgiveren skulle simpelthen skamme sig. Og så må jeg bare sige, at hvis man ikke skammer sig, så skal man i hvert fald kunne mærke det på pengepungen, siger Anja C. Jensen og fortsætter.

- Jeg håber, at denne dom sender et helt klart budskab til arbejdsgiverne, om hvor vigtigt det er at forebygge seksuel chikane. Står man så med en sag alligevel, så skal man forstå, at det koster ikke at håndtere den ordentligt. Vi er helt klar til at forfølge sager, hvor vi ikke mener, at godtgørelserne matcher den skade, der er sket. I denne vanvittigt grumme sag vil et beløb aldrig kunne gøre det op for krænkelserne. Men her får medlemmet en reel godtgørelse og en afslutning, fortæller Anja C. Jensen, formand for HK.

I den første dom mente retten ikke, at det var bevist, at årsagen til opsigelsen var, at kvinden dagen før over for arbejdsgiveren havde fortalt, at hun blev udsat for seksuel chikane. Men dommen i Østre Landsret slog fast, at der var en tydelig sammenhæng. Her lagde retten vægt på, at arbejdsgiveren havde sagt, ’at hvis kvinden ikke kunne sætte grænser i sit private liv, så kunne hun det nok heller ikke på sit arbejde’.

Kollegaens chikane bestod i, at manden befamlede kvinden på arbejdspladsen, ringede til hende 20-50 gange om dagen hvor han lod som om, at han onanerede over telefonen. Han sendte også voldelige og seksuelle SMS’er til hende. Kvinden følte sig nødsaget til at besvare SMS’erne og opkaldene, for gjorde hun ikke det, så resulterede det ofte i, at manden mødte op på hendes private adresse. Disse besøg endte til tider med, at manden voldtog hende. Efterfølgende er han blevet dømt for fire voldtægter af medlemmet.

Maria Rasmussen, har som advokat ført sagen for HK og er stolt over det fine resultat.

- Det her er en meget grum sag om seksuel chikane. Jeg er meget tilfreds med, at landsretten er enig med os i, at afskedigelsen skyldes at medlemmet fortalte sin arbejdsgiver, at hun havde været udsat for seksuel chikane. Det betyder, at vores medlem i stedet for ca. 60.000 kr. nu får lidt over en kvart million i godtgørelse. Jeg overbragte domsresultatet til medlemmet kort efter vi fik dommen. Hun er enormt lettet både over resultatet, men også over at sagen er afsluttet, fortæller Maria Rasmussen, advokat for HK.

Den nye dom i Østre Landsret lyder, at virksomheden skal betale 40.000 kr. i godtgørelse for den seksuelle chikane og 211.860 kr. svarende til ni måneders løn for den uretmæssige fyring, altså i alt 251.860 kr. til kvinden. For HK har seksuel chikane på arbejdspladsen længe været et fokuspunkt, som dog har taget ekstra fart, efter man i januar 2019 øgede den juridiske indsats på området.